Βρείτε μας στο Facebook

English French German Italian Portuguese Russian Spanish Turkish

Τράτα Κωπήλατη με 2 Λατίνια

Τράτα κωπήλαταη με 2 λατίνιαΟμοίωμα παραδοσιακής κωπήλατης τράτας με 2 λατίνια. Περιλαμβάνει 7 ζεύγη κουπιά, σε 6 πάγκους και ένα ζευγάρι στην κουβέρτα της πλώρης. Ο σχεδιασμός του σκάφους βασίστηκε:

  • σε σχετική περιγραφή του Αντωνίου
  • στο φωτογραφικό αρχείο του naftotopos
  • στο σχετικό κείμενο του Ελευθ. Π. Αλεξάκη για τις Βατικιώτικες τράτες

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Γιώργος Μπουζούνης

 
Κλίμακα / Scale
Μήκος / Length
Πλάτος / Width
Ύψος / Height
Διαστάσεις / Dimensions :
1:20
66 cm
15 cm
-- cm
Τύπος γάστρας / Type of hull :
Τράτα
Ιστιοφορία / Type of sail :
Δύο (2) Λατίνια
Όνομα / Νame :
Μυρτιδιώτισσα

Περιγραφή του μοντέλου

Το σκάφος εξ' αρχής υπολογίστηκε να έχει 7 ζεύγη κουπιά, σε 6 πάγκους και ένα ζευγάρι στην κουβέρτα της πλώρης, πράγμα που καθόρισε το ολικό μήκος του. Η απόσταση ανάμεσα στους πάγκους υπολογίστηκε στα 90 εκ. μαζί με τον πάγκο.

Αλιευτική κωπήλατη τράτα
Αλιευτική κωπήλατη τράτα
Οι κωπηλάτες, όπως αναφέρεται από τον Ελευθ. Π. Αλεξάκη για τις Βατικιώτικες τράτες, κωπηλατούσαν όρθιοι ενώ στηρίζονταν στο υψος του γοφού στο πάγκο. Αυτό αποτέλεσε βασικό στοιχείο για τη διαμόρφωση του σκάφους (πανιόλα) αλλά και του εσωτερικού ύψους.

Το επίπεδο πάτωμα (η πανιόλα) διαμορφώθηκαν κατα τέτοιο τρόπο, ώστε τα περίπου 20 άτομα πλήρωμα να μπορούν να κοιμηθούν στο αμπάρι και στην κουβέρτα του σκάφους. Ο ρουχισμός του πληρώματος, αλλά και πανιά του σκάφους, τοποθετόντουσαν κάτω από τις κουβέρτες της πλώρης και της πρύμνης.

Ο τρόπος ναυπήγησης ήταν το πέτσωμα πρώτα (shell first) και μετά τα στραβόξυλα. Γα την κατασκευή του μοντέλου, όπως παρουσιάζεται και στις παρακάτω φωτογραφίες από την κατασκευή, έγινε εσωτερικός σκελετός με ψευδονομείς, οι οποίοι στη συνέχεια της κατασκευής του πετσώματος αφαιρέθηκαν.

Τρατα με ιστιοφορία 2 λατίνια
Τρατα με ιστιοφορία 2 λατίνια
Η ιστιοφορία του σκάφους επιλέγχθηκε να είναι με 2 λατίνια, όπως φαίνεται σε φωτογραφίες και λαϊκά πορτραίτα τρατών, σύμφωνα με τον Κοτσοβίλλη. Επίσης, επιλέγχθηκε η δεύτερη αντένα να είναι μεγαλύτερου μήκους όπως φαίνεται να είχαν οι τράτες της εποχής, όπου το μήκος τους συχνά ξεπερνούσε το μήκος του σκάφους.

Ερωτηματικό παραμένει στο τί χρησίμευαν οι 2 τρύπες, η μία στη γκάγκα και ή άλλη στο κοράκι της πλώρης. Παρά την έρευνα μέχρι την ολοκλήρωση του μοντέλου, μαζί με το φίλο Θανάση Γιαννίκο, δεν κατέστη δυνατό να βρεθεί μία απόλυτα τεκμηριωμένη αιτιολογία, είτε από περιγραφή είτε από κάποια φωτογραφία. Παρ' όλα αυτά, παρατηρήσαμε ένα σχοινάκι να διαπερνά αυτές τις δύο τρύπες, όπου και υποθέτουμε οτι μπορεί να χρησίμευε ως μέσο στήριξης όσων ήθελαν να ανέβουν επάνω στο σκαρί από την πλώρη.

Περίοδος κατασκευής: Ιούλιος 2013 - Ιανουάριος 2014

Το μοντέλο αφιερώνεται στη μνήμη του Νικολάου Μπουζούνη, παππού του Γεώργιου Μπουζούνη, όπου με τις Βατικιώτικες τράτες ψάρευε μέχρι τη Χίο. Τα δύο βελόνια (σαίτες) στη βάση του μοντέλου είναι δικά του, τα οποία έφτιαχνε από αγριελιές που έκοβε από το χωριό του (Βαλανίδια) και τις διαμόρφωνε σε σαίτες την ώρα που δεν ψάρευαν.

Φωτογραφίες από το μοντέλο

 

Πληροφορίες & φωτογραφίες από την κατασκευή