Ιστορικά καράβια
Το Μπρίκι "ΝΑΥΣΙΚΑ"
Αντίγραφο του Γαλαξιδιώτικου μπρικιού "ΝΑΥΣΙΚΑ". H κατασκευή του μοντέλου βασίστηκε σε μελέτη και σχέδια που έγιναν το 1998 από τον Κώστα Δαμιανίδη στο πλαίσιο μιας πρωτοβουλίας φίλων του Γαλαξειδιού, που σκόπευε στην ναυπήγηση ενός Γαλαξειδιώτικου μπρικιού.
Σε αντίθεση με την σχετικά απλουστευμένη ιστιοφορία που έφερε το μπρίκι στα σχέδια, το μοντέλο φέρει την «εξελιγμένη» ιστιοφορία των τέλων του δευτέρου μισού του 19ου αιώνα (με τους διπλούς δόλωνες).
Η ιστιοφορία βασίστηκε κυρίως στα ακόλουθα :
Βιβλία:
- Merchant sailing ships του Mac Gregor
- The brig "IRENE" του E.W. Petrejus
- Masting and Rigging the clipper ship and ocean carrier UNDERHILL
- Plank on frame models (Vol II) UNDERHILL.
Σχέδια:
- To Μπρίκι «Μαρία - Σοφία» UNDERHILL
- Το Μπριγαντίνι «Λέων» UNDERHILL
Κατασκευαστής / Shipbuilder : Ράλλης Αριστοτέλης
Το ιστορικό μπρίκι ΑΡΗΣ
Ομοίωμα του ιστορικού μπρικιού με το όνομα ΑΡΗΣ όπου έλαβε ενδοξότατο μέρος στον Αγώνα της ανεξαρτησίας από τον οθωμανικό ζυγό. Είχε ναυπηγηθεί στη Βενετία το 1819 και είχε μήκος 30.5 μέτρα. Τα σχέδια του ΑΡΗ σήμερα πλέον δεν υπάρχουν, αν και από σχετικές πληροφορίες διασώζονταν μέχρι πριν τον τελευταίο μεγάλο πόλεμο. Η κύρια πηγή στοιχείων για την κατασκευή του ομοιώματος, αποτέλεσε το ομοίωμα που εκτίθεται στο Ιστορικό Μουσείο (που στεγάζεται στην παλαιά βουλή), το οποίο από του κατασκευαστή του παρόντος (Α.Ράλλη), κατασκευάστηκε στις αρχές του 20ου αιώνα. Επιπρόσθετα στην κατασκευή του ομοιώματος, βοήθησε ιδιαίτερα ένα αντίστοιχο ομοίωμα του ΑΡΗ που έφθασε στα χέρια του κατασκευαστή, από τον ναύαρχο Καντά για επισκευή. Κατά τα λεγόμενα του ναυάρχου Καντά, είχε κατασκευαστεί απο κάποιον υπαξιωματικό του ναυτικού που είχε υπηρετήσει σε αυτόν. Πολύτιμα στοιχεία στάθηκαν αντίστοιχα σχέδια Αγγλικών και Γαλλικών μπρικιών των αρχών του 19ου αιώνα, καθώς και εκτενή ξένη σχετική βιβλιογραφία.
Εικόνες- φωτογραφίες:
- Χαλκογραφία που έγινε το 1938 από τον Λυκ. Κογεβίνα (που βασίστηκε σε πίνακα του κ. Α.Ε.Κριεζή) που παριστάνει το μπρίκι ΑΡΗΣ κατά την περίοδο του 1874 με την σημαία του Ελληνικού Β. Ναυτικού. Περιλαμβάνεται στο βιβλίο του υποναυάρχου Δημ. Γ. Φωκά «ΚΑΡΑΒΙΑ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ», με δώδεκα έγχρωμες χαλκογραφίες του Λυκ. Κογεβίνα.
- Φωτογραφίες του Ν. Μακκά στα τέλη του 19ου αιώνα, από το αρχείο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου.
Κατασκευαστής / Shipbuilder : Ράλλης Αριστοτέλης
Η ιστορική Νάβα «ΑΧΙΛΛΕΥΣ»
Ομοίωμα της νάβας «ΑΧΙΛΛΕΥΣ» που ναυπηγήθηκε στις Σπέτσες το 1812 και ανήκε στην οικογένεια Μπόταση. Είχε μήκος τρόπιδας 38 ναυπηγικούς πήχεις και είχε κοστίσει 209 χιλιάδες γρόσια. Έλαβε λαμπρό μέρος σε πολλές ναυμαχίες του αγώνα. Είναι χαρακτηριστικό το μεγάλο ύψος των καταρτιών καθώς και η μεγάλη επιφάνεια της ιστιοφορίας της.
Πηγές:
- Σχέδια του ΑΧΙΛΛΕΥΣ σήμερα δεν υπάρχουν. Η κατασκευή του ομοιώματος, βασίστηκε κυρίως στις ναυπηγικές γραμμές της Γαλλικής κορβέτας «ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ» ( εκτίθεται στο Ναυτικό Μουσείο του Παρισιού), που ήταν αναλόγου μεγέθους και κτίστηκε το 1811 (αρχικά με το όνομα La Coquille).
- Οι ιδιαιτερότητες του καραβιού, όπως τα πολύ ψηλά κατάρτια και κάποια χαρακτηριστικά όπως το ακρόπρωρο και τα 16 κανόνια, αντλήθηκαν από την Χαλκογραφία του Λυκ. Κογεβίνα (φιλοτεχνήθηκε το1938) που βασίστηκε στον πίνακα του A. Roux που έγινε το 1814. Η χαλκογραφία του «ΑΧΙΛΛΕΥΣ» περιλαμβάνεται στο βιβλίο του υποναυάρχου Δημ. Γ. Φωκά «ΚΑΡΑΒΙΑ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ», με τις 12 χαλκογραφίες των καραβιών του αγώνα από τον Λυκ. Κογεβίνα.
- Τα στοιχεία για τις κατασκευαστικές λεπτομέρειες και την ιστιοφορία προήλθαν από σχέδια Αγγλικών και κυρίως Γαλλικών κορβετών ('LA CREOLE', ?L?ASTROLABE?) των αρχών του 19ου αιώνα, καθώς και από εκτενή ξένη σχετική βιβλιογραφία.
Κατασκευαστής / Shipbuilder : Ράλλης Αριστοτέλης