Βρείτε μας στο Facebook

English French German Italian Portuguese Russian Spanish Turkish

Παραδοσιακή ναυπηγική

«Αγ. Δημήτριος» Θεσσαλονίκη 1930

Περισσότερα...Το μοντέλο αναπαριστά ένα σκάφος του Βοσπόρου με ιστιοφορία Πέννας με σταύρωση, βασισμένο στις πληροφορίες των βιβλίων «Ελ. Παραδοσιακή Ναυπηγική» του Κ. Δαμιανίδη, και «Last days of masts and sails 1925» του Sir Alan Moore καθώς και στο φωτογραφικά αρχείο του naftotopos.gr.

Το πραγματικό σκάφος, με την έννοια του ιδίου τύπου γάστρας, εμφανίζεται μέχρι και το έτος 1936, σε πολλές φωτογραφίες στο λιμάνι της Θεσ/κης των νησιών του Αν. Αιγαίου, την Χαλκίδα και νοτιότερα μέχρι και την Κρήτη.

  • Φωτογραφικό αρχείο: naftotopos.gr

Σχέδιο - κατασκευή / Drawing - Shipbuilder : Γιώργος Μπουζούνης

Περισσότερα...

Τσερνίκι με ιστιοφορία Πέννα (Πανιά μαζεμένα)

Περισσότερα...Το μοντέλο αποτελεί ομοίωμα σκάφους που αν κι εύκολα κατατάσσεται στην κατηγορία «Τσερνίκι» (οξύπρυμνο) θεωρώ πως γοητεύει με τον ξεχωριστό του χαρακτήρα. 

Ήταν ένα σκάφος σχετικά στενό και μακρύ, «χαμηλοζωσμένο» (με χαμηλό ύψος από την επιφάνεια της θάλασσας) και με αρκετά κυρτό πλωριό ποδόσταμο.

Δεν είναι γνωστό αν αποτελεί έκφραση της τοπικής παραδοσιακής ναυπηγικής, όμως το σκάφος συναντάται σε πολλές φωτογραφίες στα λιμάνια της Μυτιλήνης αλλά και στο φωτογραφικό υλικό του βιβλίου “Focee” (Félix Sartiaux) που αναφέρεται στην εκκένωση της Φώκαιας και την μεταφορά προσφύγων στην Μυτιλήνη.

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Θανάσης Γιαννίκος

Περισσότερα...

Τράτα αλιευτική κωπήλατη "ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ψ."

Περισσότερα...Ομοίωμα παραδοσιακής αλιευτική κωπήλατης τράτας. Περιλαμβάνει 7 ζεύγη κουπιά, σε 6 πάγκους και ένα ζευγάρι στην κουβέρτα της πλώρης. Ο σχεδιασμός του σκάφους βασίστηκε:

  • σε σχετική περιγραφή του Αντωνίου
  • στο φωτογραφικό αρχείο του naftotopos
  • στο σχετικό κείμενο του Ελευθ. Π. Αλεξάκη για τις Βατικιώτικες τράτες

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Γιώργος Μπουζούνης

Περισσότερα...

Τσερνίκι με ιστιοφορία Πέννα

Περισσότερα...

Μοντέλο παραδοσιακού Τσερνικού με ιστιοφορία Πέννα.

Tο Τσερνίκι ήταν ένα οξύπρυμνο σκάφος με ένα ευθύ κεκλιμένο πλωριό ποδόσταμο.Το όνομά του πιθανόν προέρχεται από το Τουρκικό πλοίο "Tsikirne", ή από ένα πλοίο που χρησιμοποιήθηκε στο Δούναβη και ονομαζόταν "Černík" ή "Cirnik".

Η ιστιοφορία «πέννα» πήρε το όνομα της από την ομοιότητα του μεγάλου ιστίου, με το φτερό πτηνού που παλαιότερα χρησιμοποιούνταν ως πένα γραφής.

Τσερνίκια κατασκευάζονταν κυρίως από καραβομαραγκούς στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και των παράκτιων πόλεων της Μικράς Ασίας, με συνηθέστερη χρήση ως μικρά εμπορικά σκάφη.

 Κατασκευαστής / Shipbuilder : Θανάσης Γιαννίκος

Περισσότερα...

Εμπορικό Καίκι Αν. Αιγαίου (Pereme*-Πέραμα)

Περισσότερα...Ομοίωμα χαρακτηριστικής μορφής εμπορικού καϊκιού που εμφανίζεται σε πολλές φωτογραφίες των αρχών του 19 αιώνα, στην περιοχή του ΒόριοΑνατολικού Αιγαίου.

Η ιδιόμορφη ιστιοφορία του σκάφους, χαρακτηρίζεται από την απλότητα της με τοποθετημένο στη μέση του ένα υψηλό άλμπουρο, με μία κλίση 10-12 μοιρών προς την πρύμνη, χωρίς πρότονο και επίτονο, παρά μόνο τις αντιστηρίξεις απλών ξαρτιών, δύο σε κάθε πλευρά  του. Το μοντέλο φέρει ιστιοφορία μονής ψάθας χωρίς ράντα, και συμπληρώνεται με δύο φλόκους που εκτείνονται από την πλώρη με απλή πρόσδεση σε ένα εύκολα μετακινούμενο μικρό μπαστούνι (πρόβολο).

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Γιώργος Μπουζούνης

 

Περισσότερα...

Καραβόσκαρο με ιστιοφορία σκούνας με σταυρώσεις

Περισσότερα...Ομοίωμα καραβόσκαρου μεσαίου μεγέθους με ιστιοφορία σκούνας με σταυρώσεις που χρησιμοποιήθηκε ως επιβατικό ή εμπορικό σκάφος μέχρι τα μέσα του εικοστού αιώνα.

Τα σκάφη αυτά χρησιμοποιήθηκαν κυρίως για εμπορικούς αλλά και πολεμικούς σκοπούς, διότι το κύριο ζητούμενο ήταν οι υψηλές ταχύτητες για τις οποίες ήταν ικανό, σε συνάρτηση με τη δυνατότητα πλεύσης σε κλειστότερες ως προς τον άνεμο γωνίες, συγκρινόμενο με παρόμοιου μεγέθους πλοία άλλης ιστιοφορίας, όπως μπρίκια, κορβέτες κλπ.

Πρωτοχρησιμοποιήθηκε από τους Ολλανδούς (από το 1650 περίπου) αλλά και από τους λοιπούς Ευρωπαίους, μεγάλη όμως άνθηση -και εξέλιξη- γνώρισε στα χέρια των Αμερικανών που χρησιμοποιήθηκε σας ταχύ πολεμικό, επιβατικό, εμπορικό, αλειευτικό, εκπαιδευτικό, αλλά και αθλητικό αναψυχής μέχρι σήμερα.

Οι Έλληνες το χρησιμοποίησαν εκτεταμένα στην επανάσταση και κατόπιν για εμπορικές δραστηριότητες. Παρόμοια ιστιοφορία, με μικρές διαφορές, είναι η Γολέττα (Γαλλική ονομασία της σκούνας).

Σχέδιο - κατασκευή / Drawing - Shipbuilder : Ελευθέριος Δαμουράκης

Περισσότερα...

Σμυρναίϊκη Γαίτα

Περισσότερα...Ομοίωμα παραδοσιακής κωπήλατης Σμυρναίϊκης Γαίτας. Η ναυπήγηση του μοντέλου έγινε με τη βοήθεια νάυαθρου, από 35 νομείς ξύλου καστανιάς, διαστάσεων 1,5 Χ 3 χιλιοστά. Το πέτσωμα είναι διπλό αποτελούμενο από το πρώτο με ξύλου πεύκου (1 χιλ.) και το δεύτερο Ramin (0,6 χιλ.). Η καρίνα, τα ποδοστάματα, στραγαλιές, κουπαστή κλπ, από ξυλκεία Ramin - Καρυδιά.

  • Διάρκεια κατασκευής: 06/2013 - 03/2014
  • Φωτογραφικό αρχείο: naftotopos.gr

Σχέδιο - κατασκευή / Drawing - Shipbuilder : Γιώργος Μπουζούνης

Περισσότερα...

Τράτα Κωπήλατη με 2 Λατίνια

Περισσότερα...Ομοίωμα παραδοσιακής κωπήλατης τράτας με 2 λατίνια. Περιλαμβάνει 7 ζεύγη κουπιά, σε 6 πάγκους και ένα ζευγάρι στην κουβέρτα της πλώρης. Ο σχεδιασμός του σκάφους βασίστηκε:

  • σε σχετική περιγραφή του Αντωνίου
  • στο φωτογραφικό αρχείο του naftotopos
  • στο σχετικό κείμενο του Ελευθ. Π. Αλεξάκη για τις Βατικιώτικες τράτες

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Γιώργος Μπουζούνης

Περισσότερα...

Τσερνικοπέραμα με ιστιοφορία Κέρκουρος (Κότερο ή Μπούμα και φλόκο)

Περισσότερα...Ομοίωμα παραδοσιακού Τσερνικοπεράματος με ιστιοφορία : Κέρκουρος (Κότερο ή Μπούμα και φλόκο).

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Γιαννίκος Θανάσης

Η κατασκευή ακολούθησε το σχέδιο των γραμμών του Τσερνικοπεράματος «Σελήνη»  και όπως αποτυπώνεται στο βιβλίο Ελληνική Παραδοσιακή Ναυπηγική του Κ. Δαμιανίδη (σελ 58).

Ο εξαρτισμός και η ιστιοφορία  του μοντέλου, βασίστηκε στο βιβλίο «Περί εξαρτισμού των πλοίων» του Κοτσοβίλη (σελ. 66).

Επιλογή χρωμάτων: Από προφορική-γραπτή παράδοση για τα χρώματα των Περαμάτων και προσωπική αισθητική. 

Περισσότερα...

Τρεχαντήρι με ιστιοφορία "Μπρατσέρα"

Περισσότερα...Ομοίωμα παραδοσιακού τρεχαντηρού με ιστιοφορία Μπρατσέρα (ψάθες και φλόκο).

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Μπουζούνης Γεώργιος

Το σχέδιο των γραμμών του σκάφους είναι από τον Χ. Αθανασίου, όπως χαράχτηκε επάνω σε σανίδα (1,20 Χ 0,20 εκατοστά), το 1945 στην Αλλόνησο. Δημοσιεύτηκε στις "7 ημέρες" της καθημερινής Τόμος ΚΖ.

Το σχέδιο της ιστιοφορίας, οι βασικές διαστάσεις είναι σύμφωνα με τον Κοτσοβίλη (σελ. 75).

Περισσότερα...

Γρυποκάϊκο απο τα Πριγκηπόνησσα ή Μπές τσιφτές

Γριποκάϊκο - Αλιευτικό κωπήλατο σκάφος του Μαρμαρά«Μπές τσιφτές» - «καπεταναίοι» - «παλατζήδες» - «χαμνατζήδες» - «ντουρούκια» - «μπαλουχανάς», ονόματα πρωτάκουστα, παράξενα, ξενικά, φερμένα από το παρελθόν. Τότε που στην Ανατολική πλευρά του Αιγαίου, οι Έλληνες ψαράδες στήριζαν με την αλιεία την οικογένεια και τον τόπο τους. Τότε, που η συνεργασία ανθρώπων και σκαφών, αν και επιτακτική, γίνονταν με «μπέσα». Τότε που το κάθε σκάφος δεν ήταν μόνο ένα εργαλείο, αλλά είχε μέρος στον σεβασμό.

Το μοντέλο αποτελεί ένα ομοίωμα "Bes Cifte" (πέντε ζευγάρια), ένα δεκάκωπο γριποκάϊκο - φτιαγμένο για ψάρεμα με «γρίπο», όπου καπεταναίοι, κωπηλάτες (παλατζήδες) και τιμονιέρηδες (χαμνατζήδες), έπρεπε να δουλέψουν σκληρά για να φέρουν τις παλαμίδες (ντουρούκια) στην ψαραγορά (μπαλουχανά) με δίκαιη μοιρασιά στο κέρδος ή την ζημιά.

Κύρια πηγή πληροφοριών: Το βιβλίο  «H Πρώτη Αντιγόνη» - Tα Πριγκιπονήσια

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Μπουζούνης Γεώργιος

Περισσότερα...

Τρεχαντήρι με ιστιοφορία "Μπρατσέρα"

Trechantiri-Bratchera 01Ομοίωμα παραδοσιακού τρεχαντηρού με ιστιοφορία Μπρατσέρα (ψάθες και φλόκους) και ολικό μήκο: 97 cm.

Το μοντέλο είναι πλήρως εξοπλισμένο με τις υπερκατασκευές του και το βασικό εξοπλισμό, που περιλαμβάνει φώτα πορείας, άγκυρες, πυξίδα, βοηθητική βάρκα, τρόμπα άντλησης υδάτων, τουαλέτα, τον εργάτη της άγκυρας και άλλα λοιπά αντικείμενα.

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Δαμουράκης Ελευθέριος

Περισσότερα...

Συμιακή Σκάφη

Συμιακή σκάφη - Παραδοσιακό σπογγαλιευτικό σκάφοςΟμοίωμα παραδοσιακού σπογγαλιευτικού σκάφους από τη Σύμη. Το μοντέλο φέρει μισολάτινομε σταυρώσεις και φλόκους, που συνήθιζαν να αρματώνουν τις σκάφες στις αρχές του 1900. Το μισολάτινο, έναντι της προγενέστερης σακκολέβας προσφέρει καλύτερη ικανότητα χειρισμού αλλά και ικανότητα πλεύσης στα όρτσα. Τα τετράγωνα πανιά βοηθούσαν τις άπνοιες και στα πρίμα.

Το μοντέλο έχει συνολικό μήκος 67,0 cm, παρουσιάζεται αραγμένο κατά την επιστροφή του στο λιμάνι, με τα πανιά του απλωμένα αντίνεμα να στεγνώνουν, το αμπάρι άδειο από το φορτίο του, με βγαλμένα τα πανιώλα να φαίνεται το έρμα του (συνήθως από μεγάλα χαλίκια), με ανοιχτή την πρυμνιά υπερκατασκευή (κουκέτα), όπως συνήθιζαν να ξαρματώνουν και να ξεφορτώνουν τα σκάφη μετά από ταξίδι και πριν τα ανελκύσουν στο καρνάγιο Χαράνι της Σύμης.


Βιβλιογραφία:

  •  - "ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ" από το ένθετο "ΕΠΤΑ ΗΜΕΡΕΣ" της Καθημερινής
  •  - Ελληνική Παραδοσιακή Ναυπηγική - Κ. Δαμιανίδης

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Μπουζούνης Γεώργιος

Περισσότερα...

Παραδοσιακό Σκοπελίτικο τρεχαντήρι με ιστιοφορία "Μπομπάρδα"

Παραδοσιακό τρεχαντήρι με ιστιοφορία "Μπομπάρδα"Ομοίωμα παραδοσιακού τρεχαντηρού από τη Σκόπελο, με ιστιοφορία Μπομπάρδα (σταυρώσεις στο πλωριό και μπούμα στο πρυμνιό κατάρτι). Ολικό μήκος: 83,5 cm

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Μπουζούνης Γεώργιος

Περισσότερα...

Το Τρεχαντήρι ΧΟΖΟΒΙΩΤΙΣΣΑ

Το Τρεχαντήρι ΧΟΖΟΒΙΩΤΙΣΣΑ

Αντίγραφο του παραδοσιακού σκάφους "ΧΟΖΟΒΙΩΤΙΣΣΑ", ένα τρεχαντήρι 11,8 μέτρων το οποίο κατασκευάσηκε στα Κατάπολα της Αμοργού από τον καραβομαραγλό Βαζαίο το 1975. Καταστράφηκε στην Αιγιάλη της Αμοργού το 2006, στο βωμό της "ανανέωσης" του αλιευτικού μας στόλου και υπό τη "χορηγεία" της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η κατασκευή του μοντέλου βασίσθηκε σε ναυπηγικό κατασκευαστικό σχέδιο όπου περιλαμβάνεται στο βιβλίο "Ελληνική Παραδοσιακή Ναυπηγική" του Κ. Δαμιανίδη, το οποίο διαμορφώθηκε και συμπληρώθηκε ώστε να φέρει τα χαρακτηριστικά του πλωριού και πρυμνιού ποδοστάματος, καθώς και του πηδαλίου, του πραγματικού ΧΟΖΟΒΙΩΤΙΣΣΑ. To μοντέλο κινείται με τηλεκατεύθυνση.

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Χατζηλίας Ηλίας

 

Περισσότερα...

Τσερνίκι με ιστιοφορία Σακολέβα και Μετζάνα

Τσερνίκι ΣακολέβαΟμοίωμα παραδοσιακού Τσερνικού από τη Μύκονο, με ιστιοφορία "Σακολέβα".

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Δαμουράκης Ελευθέριος

Περισσότερα...

Τηλεκατευθυνόμενο μοντέλο Χανιώτικης Γαίτας

Χανιώτικη Γαϊτα / Ship model of a small boat of Chania - Crete GreeceΑντίγραφο παραδοσιακής αλιευτικής βάρκας, γνωστής ως Χανιώτικη γαϊτα. To μοντέλο κινείται με τηλεκατεύθυνση.

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Χατζηλίας Ηλίας

 

Περισσότερα...

Το Πέραμα "ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ"

Το Πέραμα ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑΑντίγραφο του παραδοσιακού σκάφους "Ευαγγελίστρια", ένα Πέραμα που κατασκευάστηκε στο ναυπηγείο των αδελφών Μαυρίκου στη Σύρο το 1940. Το σκάφος αποκαταστάθηκε το 1988 από το Ναυτικό Μουσείο Αιγαίου. To μοντέλο κινείται με τηλεκατεύθυνση

Πληροφορίες και σχέδια για την κατασκευή του μοντέλου: "Ελληνική Παραδοσιακή Ναυπηγική" Κ. Δαμιανίδης.

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Χατζηλίας Ηλίας

Περισσότερα...

Μπρικογολέτα ή Γολετόμπρικο (Μυοπάρων)

ΓολετόμπρικοΟμοίωμα του γολετόμπρικου «ΕΛΕΝΗ» που ανήκε στην συντεχνία της οικογένειας Βακλαβά ή Μπακλαβά από το Λιτόχωρο Πιερίας. Η οικογένεια εκείνη την εποχή ασχολιόταν με το ναυτεμπόριο, δραστηριότητα που ξεκινούσε από τον 19ο αιώνα μέχρι και το 1970. Η κατασκευή του ομοιώματος βασίσθηκε σε ζωγραφικό πίνακα που απεικονίζει το γολετόμπρικο «ΕΛΕΝΗ» και ο οποίος εκτίθεται σήμερα στο Ναυτικό Μουσείο Λιτόχωρου.

Το μοντέλο, έχοντας ως βάση το πώς έχει αποδοθεί το γολετόμπρικο "ΕΛΕΝΗ" στο συγκεκριμένο ζωγραφικό πίνακα, φέρει τη Τούρκικη σημαία στο πρυμνιό κατάρτι του, ενώ η γάστρα του είναι βαμμένη μαύρη. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του κατασκευαστή του μοντέλου, ο λόγος που το σκάφος έφερε την Τούρκικη σημαία, ήταν επειδή η Μακεδονία εκείνη την εποχή ήταν υπό Τούρκικη κατοχή και επομένως έπρεπε να φέρει υποχρεωτικά τη σημαία του κατακτητή. Το μαυρο χρώμα της γάστρας αποδίδεται, σύμφωνα με τη μαρτυρια των απογόνων του πλοιοκτήτη, στο πενθος που ένοιωθε από την ασφηκτικό συναίσθημα της κατοχής.

Πηγές:
1. Ναυπηγικά κατασκευαστικά σχέδια των S.BELLABARBA και E.GUERRERI, τα οποία αποτυπώνουν μία μπρικογολέτα στις αρχές του 18ου αιώνα, με κλασσική γάστρα καραβόσκαρου.
2. Ο ζωγραφικός πίνακας "ΕΛΕΝΗ"

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Μάρας Δημήτριος

Περισσότερα...

Μικρή βάρκα παπαδιά

VarkaPapadia_02.jpgΟμοίωμα μικρής παραδοσιακής ξύλινης βάρκας παπαδιά (με καθρέπτη στην πρύμνη).

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Κουτάγιαρ Γιάννης

 

Περισσότερα...

Τσερνίκι με ιστιοφορία «Μισολάτινο»

TserinikiMykonou 02Το μοντέλο αναπαριστά ένα Τσερνίκι Μυκόνου, με κύριο χαρακτηριστικό την υπερυψωμένη πρύμνη.

Για την κατασκευή του μοντέλου έχει χρησιμοποιηθεί ξυλεία οξυάς - abura και είναι κατασκευασμένο από το «μηδέν» (scratch built εκτός από μακαράδες).

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Γιαννίκος Θανάσης

 

 

Περισσότερα...