Απάντηση στο θέμα  [ 15 δημοσιεύσεις ] 
"Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - Α’ στάδιο (κατασκευή) 
Συγγραφέας Μήνυμα
Γενικός Συντονιστής
Άβαταρ μέλους

Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24
Δημοσ.: 631
Τοποθεσια: Βόλος
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - Α’ στάδιο (κατασκευή)
Σας ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον και την συμμετοχή σας.
Ξεκινάμε σήμερα πειραματικά μία από τις προσχεδιασμένες ενέργειες του naftotopos, τα αποτελέσματα της οποίας ελπίζουμε να μας δώσουν δύναμη και για παρόμοιες μελλοντικές.
Επιλέξαμε ως αρχή, την παρουσίαση μίας κατασκευής, στην πράξη ενός μοντελιστικού βοηθήματος και την ενδεχόμενη βελτίωση του μέσα από συζήτηση μαζί σας.
Με τις πρώτες γραμμές της παρουσίασης, κάποιος ίσως νομίσει ότι αφορά «έμπειρους» μοντελιστές ή ότι θα έπρεπε να έχει προηγηθεί παρουσίαση-μελέτη Ναυπηγικού σχεδίου.
Εμείς όμως θεωρούμε ότι περιέχει αρκετά θέματα, η μερική έστω ανάλυση των οποίων σε αυτή την παρουσίαση, θα δώσει «εικόνα» και θα κάνει κατανοητό το Ναυπηγικό σχέδιο και θα βάλει γρηγορότερα στο πνεύμα της μοντελιστικής ναυπήγησης και τους λιγότερο έμπειρους.
Το βοήθημα αυτό είναι ήδη καθιερωμένο από ξένους μοντελιστές και εμφανίζεται συχνά σε ξένα forums χωρίς ιδιαίτερη ονομασία. Θα το δείτε ως «Building jig»/«Construction jig» ή και «Dry dock jig».
Εμείς αποφασίσαμε να το ονομάσουμε “Μοντελιστικό Ναύβαθρο”. (Μ.ν.)
Η λέξη ναύβαθρο δεν υπάρχει, την δημιουργήσαμε "μοντελιστική αδεία"... και από την σύνθεση των λέξεων Ναύς=πλοίο και βάθρο= υπερυψωμένη βάση.
..................................Tο βοήθημα είναι το εικονιζόμενο........................................


Συνημμένα:
Ναύβαθρο-M.JPG
Ναύβαθρο-M.JPG [ 105.76 KiB | 34028 προβολές ]

_________________
There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
14 Φεβ 2010 - 19:31
Προφίλ WWW
Γενικός Συντονιστής
Άβαταρ μέλους

Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24
Δημοσ.: 631
Τοποθεσια: Βόλος
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο"
Μοντελιστικό Ναύβαθρο
Αγαπητοί φίλοι κάποιες φορές θα θελήσουμε να κατασκευάσουμε ένα ναυτικό μοντέλο αναπαριστώντας κατά το δυνατόν και την σύνθεση (τμήματα) των νομέων του.(Έδρα-σκαρμούς-μαντάλια http://www.naftotopos.gr/images/stories ... Nomeas.jpg)
Συνήθως αυτό το κάνουμε σε μοντέλα «ανοιχτής» βάρκας ή σε άλλο σκαρί όπου κάποιο τμήμα της γάστρας του παραμένει χωρίς πέτσωμα ώστε να φαίνεται και η δουλειά μας στο εσωτερικό του.
Για την σύνθεση-αναπαράσταση των νομέων και κατασκευή του μοντέλου υπάρχουν διάφοροι μέθοδοι, παρακάτω όμως θα σας παρουσιάσουμε αυτήν που και προσωπικά θεωρώ καλύτερη ως προς την πιστότητα του αποτελέσματος.
Αυτή είναι η μέθοδος με την χρήση του «Μοντελιστικού Ναύβαθρου». (Μ.ν.)
Προϋπόθεση για την κατασκευή και την χρήση του είναι να υπάρχει κάποιο «σχέδιο» όπου τουλάχιστον θα περιέχονται οι ναυπηγικές γραμμές της γάστρας του μοντέλου που θα κατασκευάσουμε. Σχ.Νο1

Δεδομένα σχεδίου
Έχοντας το σχέδιο παρατηρούμε-μελετάμε τις προσόψεις πλώρης και πρύμνης που μας δίνουν το (μισό) σχήμα των νομέων και προσέχουμε αν υπάρχει αριθμημένη διαδοχή τους.
Θα πρέπει η αρίθμηση των νομέων των προσόψεων να συμφωνεί με την αρίθμηση των νομέων της πλάγιας όψης. Αυτό όμως μπορεί και να μην συμβαίνει…
Ενδέχεται να συναντήσετε προσόψεις όπου υπάρχει αρίθμηση μέχρι και τον μεσαίο νομέα και μετά η αρίθμηση "ξεχνά" 3-4 νούμερα θεωρώντας ότι 3-4 είναι ίδιοι μεσαίοι νομείς.
Νομίζω κατανοητό ότι δεν μπορούν να αποτυπωθούν στην πρόσοψη ως ξεχωριστοί καθώς έχουν το ίδιο σχήμα με τον ήδη αποτυπωμένο έναν.
Η συνηθισμένη όμως περίπτωση είναι αυτή με διαδοχική αρίθμηση.
Και αυτή όμως μπορεί να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα καθόσον το «σχέδιο» ενδέχεται να περιέχει μόνο βασικούς νομείς και όχι το σύνολο των προβλεπομένων-απαιτουμένων.
Ας σημειωθεί ότι οι μεσαίοι ίδιοι νομείς είναι πάντα περισσότεροι από τρεις (3)…
Σ’ αυτές λοιπόν τις περιπτώσεις θα πρέπει να «βρεθούν» και να παρασταθούν και οι νομείς που ελλείπουν.
Ο σωστός καθορισμός και η τοποθέτηση νομέων που ελλείπουν είναι μεγάλο κεφάλαιο….
Στην περίπτωση του «Μ.ν.» όμως το θέμα επιδέχεται απλοποίηση ….και θα δείτε παρακάτω γιατί….
Η απλοϊκή γρήγορη μέθοδος λοιπόν για να «βρεθούν» οι νομείς που ελλείπουν είναι να παρατηρήσουμε πόσους έχει ζωγραφισμένους η πλάγια όψη (στο σχέδιο) και να υπολογίσουμε πόσους θέλουμε να τοποθετήσουμε ανάμεσα στα κενά των υπαρχόντων (συνήθως ίδιοι σε αριθμό σε κάθε κενό).
Έστω ότι θέλουμε να τοποθετήσουμε έξη (6) νομείς ανάμεσα σε κάθε κενό…οπότε ζωγραφίζουμε πάνω στην κάθε πρόσοψη και σε ίσες αποστάσεις μεταξύ τους έξη (6) νέους νομείς ακολουθώντας τις γραμμές του κάθε προηγούμενου και έχοντας κατά νου να καταλήξουμε στις γραμμές του επόμενου.
Για τους ίδιους μεσαίους νομείς δεν τίθεται θέμα.
Επαναλαμβάνω η μέθοδος αυτή είναι υπεραπλουστευμένη….
Σχ. No2


Συνημμένα:
ΣΧΕΔΙΟ-Νο1.JPG
ΣΧΕΔΙΟ-Νο1.JPG [ 52.92 KiB | 34027 προβολές ]
ΣΧΕΔΙΟ-No2.JPG
ΣΧΕΔΙΟ-No2.JPG [ 57.12 KiB | 34027 προβολές ]

_________________
There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
14 Φεβ 2010 - 19:57
Προφίλ WWW
Γενικός Συντονιστής
Άβαταρ μέλους

Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24
Δημοσ.: 631
Τοποθεσια: Βόλος
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο"
Α’ στάδιο κατασκευή Βοηθήματος
Έχουμε φτάσει στο σημείο όπου έχουμε το «σχέδιο» και όλους τους νομείς ζωγραφισμένους.
Στην συνέχεια και ανάλογα με το επιθυμητό μέγεθος του μοντέλου-κλίμακα μεγεθύνουμε το σχέδιο (πλάγια όψη- κάτοψη-προσόψεις) για να έχουμε τις διαστάσεις που θέλουμε και ξεκινάμε την κατασκευή του Μ. ναύβαθρου.
Κόβουμε 3-4 τετράπλευρα ίδια κομμάτια κόντρα πλακέ (πάχους 4-6 χιλ) με μήκος και πλάτος τέτοιο ώστε να μπορούμε να ζωγραφίσουμε πάνω τους την μεγαλύτερη κάτοψη του σκαριού. (συνήθως απαιτούνται τρία (3) κομμάτια για απλά μικρά μοντέλα αλλά είναι και συνάρτηση των ν. γραμμών του σχεδίου).
Στην συνέχεια τρυπάμε ταυτόχρονα όλα τα κομμάτια ώστε να μπορούν να διαπεραστούν από μακριές βίδες (με «παξιμάδια») μήκους τουλάχιστον 15-20 cm. Οι τρύπες θα πρέπει να γίνουν οπωσδήποτε τέσσερις (4) κοντά σε κάθε γωνία και 1-2 στην διάσταση μήκους. Τα «παξιμάδια» πρέπει να είναι αρκετά…..
Για να είμαστε σίγουροι ότι τα περιγράμματα των τομών των ναυπηγικών γραμμών (επάνω στα πλαίσια) θα βρεθούν με ακρίβεια σε κάθετη διαδοχή μεταξύ τους μπορούμε να κάνουμε το παρακάτω tip:
Όταν βρισκόμαστε στην φάση που έχουμε τα πλαίσια τοποθετημένα το ένα επάνω στο άλλο προκειμένου να ανοίξουμε τις τρύπες για τις βίδες, τοποθετούμε το σχέδιο της κάτοψης επάνω στο πρώτο πλαίσιο και ανοίγουμε επίσης μικρές τρύπες στα σημεία έναρξης των περιγραμμάτων των ν. γραμμών (άκρες πλώρης-πρύμνης).Έτσι όταν στην συνέχεια θα σχεδιάζουμε την κάθε ναυπηγική γραμμή στο αντίστοιχο πλαίσιο, απλά θα τοποθετούμε το σχέδιο επάνω στις αντίστοιχες τρύπες. Σχ.Νο3
Στην συνέχεια από το σχέδιο της κάτοψης σχεδιάζουμε πάνω στην πρώτη επιφάνεια του κοντραπλακέ την πρώτη (έστω την μικρότερη) ναυπηγική γραμμή. Κόκκινο χρώμα. Σχ.Νο4 και Σχ.Νο5
Αφού κάνουμε το ίδιο και στα επόμενα δυο-τρία κομμάτια με τις άλλες δύο-τρεις ναυπηγικές γραμμές-(χρώματα) κόβουμε και αφαιρούμε το εσωτερικό τμήμα των γραμμών στο κοντραπλακέ. Σχ.Νο6
Επισήμανση: όταν σχεδιάζουμε επάνω στο πλαίσιο τα περιγράμματα της πρώτης και της τελευταίας προς την κουπαστή ν. γραμμής σχεδιάζουμε επίσης (έξω από αυτές) και τις θέσεις των νομέων όπως προκύπτουν από το σχέδιο της κάτοψης. Σχ.Νο7
Στο σημείο αυτό θεωρούμε ότι ενδεχομένως έχουν τεθεί θέματα για συζήτηση και θα παραμείνουμε όσο χρειαστεί πριν συνεχίσουμε στην σύνθεση της κατασκευής…


Συνημμένα:
ΣΧΕΔΙΟ-Νο3.JPG
ΣΧΕΔΙΟ-Νο3.JPG [ 32.58 KiB | 34027 προβολές ]
ΣΧΕΔΙΟ-Νο4.jpg
ΣΧΕΔΙΟ-Νο4.jpg [ 32.28 KiB | 34027 προβολές ]
ΣΧΕΔΙΟ-Νο5.JPG
ΣΧΕΔΙΟ-Νο5.JPG [ 24.89 KiB | 34027 προβολές ]
ΣΧΕΔΙΟ-Νο6.JPG
ΣΧΕΔΙΟ-Νο6.JPG [ 22.57 KiB | 34027 προβολές ]
ΣΧΕΔΙΟ-Νο7.JPG
ΣΧΕΔΙΟ-Νο7.JPG [ 47.89 KiB | 34027 προβολές ]

_________________
There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
14 Φεβ 2010 - 20:14
Προφίλ WWW
Μέλος

Εγγραφη: 12 Φεβ 2010 - 14:25
Δημοσ.: 27
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο"
Θαναση καλησπερα
Συγχαρητηρια για την προσπαθεια αυτη.
Πρεπει να ειχαμε μιλησει στο παρελθον στο Model ship World η σε καποιο αλλο δεν θυμαμαι
νομιζω μου ειχες δωσει ενα λινκ τελος παντων.
Αν και δεν εχω μεγαλη μοντελιστικη εμπειρια εχω ξεκινησει εδω και περιπου πεντε χρονια
αλλα παντα γοητευομουν απο το ξυλο και τη μπορεις να φτιαξεις οποτε να και τα Καραβια.
Απολογισμος ενα βαρκακι τελειωμενο ενα Scooner πετσωμενο συμφωνα με ολους τους
κανονες απο τα βιβλια που ειχα παρει λεγε με τροποποιηση του κιτ
ενα διοραμα περιμενει το κανονι και ενα κιτ αμερικανικο περιμενει στο κουτι του.
α και η πρωτη αποπειρα με κοντρα πλακε δικησ μου κοπης με μεγενθηση απο βιβλιο
αποτυχια και εχει μεινει στο εργαστηριο σαν κουφαρι διακοσμητικο.
Αυτα ετσι για να συστηθουμε στο θεμα μας τωρα.

Το “Μοντελιστικό Ναύβαθρο” ειναι μια πολυ καλη και χρησιμη κατασκευη και για
καποιον που ξεκιναει ακομα και σε κιτ μπορει να αποδοσει.
Αν καταλαβα μιλαμε για ενα jig για plank on frame η plank on bulkhead
συγχωρεστε μου τα αγγλικα αλλα οι περισσοτερες γνωσεις μου θεωρητικες παντα
προερχονται απο αγγλικες πηγες.

Για μικρες διαστασεις μοντελων ας πουμε 30 ποντους
πιστευω οτι τα 4 χιλ. παχος του κοντρα πλακε ειναι αρκετα και το 6 χιλ. κανει
αλλα το 4 δουλευεται και με πριονι χειρος για καποιον που δεν εχει σεγα ηλεκτρικη.
Σε μεγαλες κατασκευες μπορουμε να βαλουμε και 8 χιλ. γιατι εχουμε καλυτερη ακαμψια.

Θαναση συνεχισε και εδω ειμαστε για κουβεντουλα

Υ.Γ.
Ερωτηση ποιο προγραμα χρησιμοπειης για τα σχεδια που εχεις ανεβασει.

_________________
Βασιλης
Keep on rocking


15 Φεβ 2010 - 22:13
Προφίλ
Γενικός Συντονιστής
Άβαταρ μέλους

Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24
Δημοσ.: 631
Τοποθεσια: Βόλος
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο"
Βασίλη χαιρετώ. Σ’ ευχαριστώ για τα «συγχαρητήρια» θεωρώ ότι απευθύνονται σε όλη την ομάδα….
Για να μπορούν να μας παρακολουθήσουν και άλλοι φίλοι λιγότερο έμπειροι με την Αγγλική ορολογία, και μόνο γι’ αυτό, ας διευκρινίσουμε τα εξής: «Plank on frame» είναι πέτσωμα σε «κανονικούς» νομείς και «plank on bulkhead» είναι πέτσωμα σε «ολόσωμους-γεμάτους» νομείς.(συνήθως του τύπου των kit).
Η κατασκευή μας το Μ.ν. αφορά πέτσωμα επάνω σε κανονικούς νομείς…
Για την χρήση του κόντρα πλακέ θαλάσσης εκτιμώ ότι οι απόψεις θα είναι αρκετές…αλλά δεν θα το συνιστούσα για κατασκευή νομέων σε μοντέλο ανοιχτού τύπου. Ή τουλάχιστον στο ανοιχτό του τμήμα.
Στην κλίμακα ανοιχτού μοντέλου που αναφέρεσαι (30 cm) θα συνιστούσα οι νομείς να συντίθενται-δημιουργούνται από άλλο τύπου ξυλεία (οξιά-αμπούρα) ίσως και σε μικρότερο πάχος.
Αναφέρθηκες σε «ακαμψία». Αν αναφέρεσαι σε ακαμψία νομέων θα επισημάνω-διευκρινίσω το εξής:
Aρκετοί φίλοι θεωρούν ότι τα μαδέρια του πετσώματος πρέπει να καμπυλώνουν χρησιμοποιώντας τους νομείς σαν υπομόχλιο…Δηλαδή ότι το μαδέρι θα πρέπει να πιέζεται πάνω στον νομέα…
Αυτό μπορεί να γίνει μόνο ίσως όταν έχουμε «γεμάτους» νομείς. Διαφορετικά η πίεση πάνω σε «κανονικό» νομέα με σωστές διαστάσεις (ύψος-πλάτος) σε κλίμακα, επόμενο είναι ότι θα του αλλάξει σχήμα…
Δεν είναι λοιπόν λύση αλλά πρακτική, να καμπυλώνουμε το μαδέρι πριν τοποθετηθεί στην θέση του, έτσι ώστε απλά να ακουμπά πάνω στον νομέα…χωρίς να μας προβληματίζει το πάχος του.
(Τα σχέδια είναι από το βιβλίο «Ελληνική Παραδοσιακή Ναυπηγική» και για ότι άλλο έχει χρησιμοποιηθεί το “Adobe Photoshop CS3”).
Thx

_________________
There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.


16 Φεβ 2010 - 00:09
Προφίλ WWW
Μέλος

Εγγραφη: 12 Φεβ 2010 - 14:25
Δημοσ.: 27
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο"
Θανάση
Συγνώμη δικιά μου παράλειψη να διευκρινίσω οτι όσο άφορα το πάχος του
κόντρα πλακέ αναφερόμουν στην κατασκευή σου και οχι στους νομείς
Εννοείται οτι χρησιμοποιούμε ξύλο στη κατασκευή και ειδικά σε κατασκευή
μικρογραφία της κανονικής και οταν οι νομείς φτιάχνονται όπως στη πραγματικότητα
είναι οτι καλύτερο και στο μάτι αλλά και στη στιβαρότητα της κατασκευής.

Στο πέτσωμα με γεμάτους νομείς μπορεί να χρησιμοποιηθεί η ίδια κατασκευή
εκμεταλλευόμενη και μόνο το επάνω μέρος σε ρόλο ευθυγράμμισης η με όποια
παραλλαγή κάνει κάποιος για να βοηθήσει στη κατασκευή.

_________________
Βασιλης
Keep on rocking


16 Φεβ 2010 - 00:30
Προφίλ
Γενικός Συντονιστής
Άβαταρ μέλους

Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24
Δημοσ.: 631
Τοποθεσια: Βόλος
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο"
Βασίλη δεν είναι δικό σου το λάθος....μάλλον εγώ βγήκα εκτός θέματος... 8-)
Όπως και νάχει νομίζω σε καλό βγήκε...
Θα έλεγα πως στην περίπτωση της κατασκευής το πάχος των πλαισίων και η στιβαρότητα, είναι προσωπική επιλογή και συνάρτηση του τρόπου κατασκευής του μοντέλου . Για παράδειγμα έχω δεί να "καρφώνουν" με το ειδικό μοντελιστικό εργαλείο, λούρους (εσωτερικά μαδέρια) στο εσωτερικό των νομέων μέσα στην κατασκευή....
Στην πράξη οι ακμές των εσωτερικών τομών του κάθε πλαισίου (τομές με χρώμα) προσδιορίζουν μια «γραμμή».Ανεξάρτητα του πάχος των πλαισίων, κατά την σύνθεση ενός νομέα μέσα στο Μ.ν. (θα δείτε παρακάτω) αυτός ακουμπά ελάχιστα σε κάθε πλαίσιο. Η δε στιβαρότητα-ακαμψία μπορεί να ενισχυθεί με το να προσθέσουμε περισσότερες βίδες στην κατασκευή…
Αυτό που λες για παραλλαγή της κατασκευής προκειμένου να βοηθήσει στην ευθυγράμμιση, ναι κάπου το έχω δει σε ξένο forum. Προσωπικά δεν θα επέλεγα αυτή την παραλλαγή της κατασκευής μόνο για την ευθυγράμμιση και μάλιστα γεμάτων νομέων, όταν εκεί τα πράγματα είναι ευκολότερα…
Thx

_________________
There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.


16 Φεβ 2010 - 07:44
Προφίλ WWW
Μέλος

Εγγραφη: 09 Φεβ 2010 - 19:56
Δημοσ.: 2
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - Α’ στάδιο κατασκευής
Θανάση το σχέδιο που χρησιμοποιείς, σε ποιο σκαρί αντιστοιχεί;

Τώρα, ένας από του λόγους που το σκαρί (σε κιτ) αρκετές φορές βγαίνει στραβό ή μη συμμετρικό είναι ο τρόπος καμπυλόματος των μαδεριών (πιέζουμε το μαδέρι πάνω στον νομέα για να πάρει καμπύλη).
Αν λάβουμε υπόψη ότι η ξυλεία τις περισσότερες φορές είναι σκεβρωμένη καταλαβαίνει κανείς γιατί μετά το πέτσωμα, αλλού είναι η πλώρη και αλλού η πρύμνη. :lol:

Δυστυχώς την έχω πατήσει!!! :lol:


22 Φεβ 2010 - 12:47
Προφίλ
Γενικός Συντονιστής
Άβαταρ μέλους

Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24
Δημοσ.: 631
Τοποθεσια: Βόλος
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - Α’ στάδιο κατασκευής
Dolphin. Το σχέδιο αντιστοιχεί σε "Τσερνίκι" απο το βιβλίο Ελ.Παρ.Ναυπ.
Όπως το λές... αυτό είναι που επισημαίνω για την "ζορισμένη"... καμπυλότητα των μαδεριών...
Πάντως απο τα λίγα kit που έχω δουλέψει, φαίνεται ότι οι σχεδιαστές έχουν προβλέψει αυτή την "λάθος" πρακτική, γι' αυτό και μετά την τοποθέτηση των ολόσωμων νομέων, συνήθως το επόμενο που καθορίζει το manual είναι η τοποθέτηση της επιφάνειας του καταστρώματος...Επιδιώκοντας έτσι το "κλείδωμα" των νομέων στις θέσεις τους και την ευθυγράμμιση πλώρης-πρύμνης...
Και αφού το έχεις επισημάνει και εσύ, εκτιμώ δεν θα σου ξανασυμβεί.... ;)

_________________
There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.


22 Φεβ 2010 - 12:49
Προφίλ WWW
Μέλος

Εγγραφη: 12 Φεβ 2010 - 14:25
Δημοσ.: 27
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - Α’ στάδιο κατασκευής
Thanasis και Dolphin
Στα κιτ ενας τροπος για να μην παει αλλου η πρυμνη και αλλου η πλωρη ειναι να γεμισουμε
τα κενα αναμεσα στους νομεις (ολοσομους) με μαλακο ξυλο συνηθως Balsa για να το διαμορφωσουμε
με τριψιμο και ετσι εχουμε και καλυτερη στηριξη στο πετσωμα.
Ενας αλλος τροπος ειναι να προσθεσουμε κολλοντας μικρα κοματια ξυλου αναμεσα τους σε διαφορα σημεια
αναλογα τη μορφη της γαστρας για περισσοτερη ακαμψια.

_________________
Βασιλης
Keep on rocking


22 Φεβ 2010 - 13:10
Προφίλ
Γενικός Συντονιστής
Άβαταρ μέλους

Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24
Δημοσ.: 631
Τοποθεσια: Βόλος
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - Α’ στάδιο κατασκευής
Θεωρώντας οτι τα μέχρι τώρα είναι κατανοητά (λόγω μη ύπαρξης αποριών), θα συνεχίσουμε και θα αναφερθούμε στην σύνθεση της κατασκευής.
Μέχρι τώρα λοιπόν έχουμε συμπληρώσει το ναυπηγικό μας σχέδιο με τους ελλείποντες νομείς και έχουμε κόψει αριθμό ξύλινων πλαισίων με αποτυπωμένες πάνω σ’ αυτά με κενό ξύλου, μερικές (ή όλες) τις κατόψεις της γάστρας του σχεδίου.
Αν θέλουμε μπορούμε να συμπεριλάβουμε στην κατασκευή και ως πρώτο χαμηλά στην σειρά και ένα «αδρανές» πλαίσιο ως βάση στήριξης της κατασκευής…
Διαθέτουμε δε και τουλάχιστον οκτώ (8) μακριές βίδες με αρκετά «παξιμάδια» (Θα υπολογίσετε τουλάχιστον δύο (2) για την στερέωση κάθε πλαισίου σε μία βίδα. Πχ. Σε μία βίδα και για τρία πλαίσια θα απαιτηθούν έξι (6) τουλάχιστον «παξιμάδια» μη συμπεριλαμβανομένων αυτών της (κατ’ επιλογήν) βάσης στήριξης.)
Για να συνθέσουμε το (Μ.ν) μελετάμε το σχέδιο της πλάγιας όψης του σκαριού και μετράμε τις αποστάσεις μεταξύ των οριζόντιων ναυπηγικών. γραμμών.
Σχ.Νο8 και Σχ.Νο9
Ξεκινάμε περνώντας τις βίδες από το πλαίσιο που έχει το περίγραμμα της τομής της πρώτης (χαμηλότερης) ν. γραμμής και διαδοχικά τα υπόλοιπα πλαίσια ασφαλίζοντας το καθένα στην θέση του με τα «παξιμάδια» και σε απόσταση που καθορίζεται μεταξύ τους από το σχέδιο. Τοποθετούμε ένα «παξιμάδι» κάτω από κάθε πλαίσιο και ένα από πάνω του ασφαλίζοντας το έτσι στην συγκεκριμένη θέση -ύψος
Επισημαίνεται ότι κατά την τοποθέτηση των πλαισίων φροντίζουμε και για την οριζοντίωση τους με την βοήθεια-χρήση ενός αντίστοιχου «δείκτη» (αλφάδι/αεροστάθμη).
Όταν έχουμε τοποθετήσει και ασφαλίσει όλα τα πλαίσια στις καθορισμένες από το σχέδιο αποστάσεις μεταξύ τους το βοήθημα μας το Μοντελιστικό Ναύβαθρο είναι έτοιμο και θα έχει την μορφή αυτού στη φωτο. Παρατηρήστε τις γραμμές στο πρώτο και τελευταίο πλαίσια που καθορίζουν τις θέσεις των νομέων...Σχ.Νο10
Στην συνέχεια και όταν θα περιγράψουμε την χρήση του, ελπίζω θα διαπιστώσετε-συμφωνήσετε στο πόσο πρακτικό είναι. Θα πρέπει όμως να επισημάνουμε εδώ και το μόνο «μειονέκτημα» του. Το κάθε Μοντελιστικό Ναύβαθρο αφορά-βοηθά την κατασκευή ενός συγκεκριμένου μοντέλου-τύπου σκαριού και της συγκεκριμένης κλίμακας.
Θα θέλαμε τις απορίες-απόψεις σας πριν συνεχίσουμε στην περιγραφή χρήσης του βοηθήματος στην κατασκευή ενός μοντέλου…..


Συνημμένα:
ΣΧΕΔΙΟ-Νο8.JPG
ΣΧΕΔΙΟ-Νο8.JPG [ 57.54 KiB | 34025 προβολές ]
ΣΧΕΔΙΟ-Νο9.JPG
ΣΧΕΔΙΟ-Νο9.JPG [ 28.16 KiB | 34025 προβολές ]
ΣΧΕΔΙΟ-Νο10.jpg
ΣΧΕΔΙΟ-Νο10.jpg [ 31.52 KiB | 34025 προβολές ]

_________________
There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
23 Φεβ 2010 - 14:52
Προφίλ WWW
Μέλος
Άβαταρ μέλους

Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 15:18
Δημοσ.: 262
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - Α’ στάδιο κατασκευής
Αγαπητέ Θανάση
Εγώ θα ήθελα να κάνω μία συνολική τοποθέτηση μέχρι στιγμής για το μοντελιστικό ναύβαθρο όπως εσύ το αποκαλείς. Η αλήθεια είναι οτι δεν βρίσκω κάποια άλλη καλύτερη ονομασία να προτείνω και έτσι μένω σα αυτή. Για να είμαι ειλικρινής δεν έχω πεισθεί ακόμη για το κατα πόσο μας διευκολύνει ή μας χρησιμεύει. Επειδή όμως εσύ κάτι θα ξέρεις παραπάνω αφού αφενός μεν το έχεις δουλέψει, αφετέρου δε, έχεις χτίσει και ξύλινο μοντέλο με τμηματικούς τους νομείς (Έδρα-σκαρμούς-μαντάλια), θα ήθελα για να βοηθήσω τη συζήτηση να θέσω υπόψην σας κάποιες ερωτήσεις ή ακόμη και παρατηρήσεις, σχόλια κ.λ.π.

Συνεπώς:
1. Αναφέρεις οτι προσωπικά εσύ προτιμάς τη μέθοδο αυτή ως καλύτερη διότι δίνει πιστότητα. Εκτιμώ οτι η πιστότητα δίδεται κυρίως από το γεγονός οτι χτίζεις τμηματικά τους νομείς και όχι από τη χρήση του βοηθήματος. Επίσης θεωρώ οτι η "πιστότητα" του μοντέλου θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο εάν τα τμήματα των νομέων δεν κόβονται τυχαία αλλά με κριτήριο τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι καραβομαραγκοί για εξεύρεση καμπύλων ξύλων.

2. Επισημαίνεις και πολύ σωστα, οτι ο σωστός καθορισμός των ενδιάμεσων νομέων (μεταξύ δύο βασικών που καθορίζονται από το κατασκευαστικό σχέδιο), είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο. Παρόλο που το επισημαίνεις, στέκομαι εδώ διότι η "υπεραπλουστευμένη" μέθοδος που προτείνεις, ενδεχομένως σε κάποιους "δύσκολους" τύπους σκαφών λόγω της μεγάλης καμπυλότητας που παρουσιάζουν ιδίως σε πλώρη και πρύμνη, να μας δημιουργήσουν προβλήματα κατά το πέτσωμα με εμφανή αρνητκά αποτελέσματα. Με την μέθοδο του "σχεδιάζω γραμμή που να ισαπέχει από τους δύο νομείς", σε τέτοιες περιπτώσεις καμπυλότητας, θα δώσουν σίγουρα ένα πιό στενό νομέα, όπου η σανίδα του πετσώματος ή θα δυσκολευθεί να ακουμπήσει (πιέζοντας τη σανίδα όπου σχηματίζει γωνίες) ή δεν θα ακουμήσει καθόλου και άρα λάθος. Ο καταλληλότερος, γεωμετρικά πάντα, τρόπος σχεδιασμού των ενδιάμεσων νομέων, δεν είναι δύσκολος αλλά... θέλει περισσότερο χρόνο. Για να μην όμως τα απορρίπτουμε όλα, με τη μέθοδο του μοντελιστικού ναυβάθρου, τα πράγματα φαντάζομαι οτι ελαχιστοποιούν τα σφάλματα, αφού έχουμε ως οδηγό (κατά την τοποθέτηση των τμημάτων των νομέων) τις καμπύλες που προκύπτουν από τις οριζόντιες τομές τη γάστρας.

3. Στην εικόνα που απεικονίζεται ολοκληρωμένο το μοντελιστικό βοήθημα, φαίνεται οτι έχεις χρησιμοποιήσει τις τομές, Α, Β και Γ.
- Παρατηρώ την οριζόντια τομή κάτω από την καρίνα, αυτή που ενδεχομένως αποκαλείς ως αδρανές υλικό, βάση. Ποιά η επιπλέον βοήθεια που μας προσφέρει; Να θεωρήσω άσχετο ή τυχαίο το γεγονός οτι αποτυπώνει μία τομή;
- Γιατί δεν βλέπω στην καρίνα, τις υποδοχές όπου θα τοποθετηθούν οι έδρες; Είναι κάτι που θα δούμε αργότερα;
- Κατά πόσο είναι εύκολο να εργαζόμαστε μέσα στο μοντελιστικό ναύβαθρο;
- Το μοντελιστικό νάυβαθρο μπορεί να χρησιμοποηθεί για όλα τα μεγέθη μοντέλων; Μήπως υπάρχει κάποιος περιορισμός για τα μικρά μοντέλα;

Αυτά για την ώρα.

_________________
...με εκτίμηση όπως πάντα και για πάντα


23 Φεβ 2010 - 15:08
Προφίλ
Μέλος

Εγγραφη: 12 Φεβ 2010 - 14:25
Δημοσ.: 27
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - Α’ στάδιο κατασκευής
Θαναση καλησπερα και απο εμενα.
Οποιος εχει δυσκολια να βρει μακριες βιδες μπορει να αγορασει ντιζα και να την κοψει στο επιθυμητό μεγεθος
με ενα σιδεροπρίονο η με ενα δισκακι κοπης μεταλου στο dremel για οσους εχουν.
καλο ειναι πριν να εχουμε περασει ενα παξιμαδι ωστε να διορθώσουμε το σπειρωμα ξεβιδωνοντας το παξιμαδι.

Για το φιλο yapanta το βοηθημα αυτο ειναι για να στησουμε το σκελετο και να εχουμε τους νομεις
ευθυγραμισμενους κατα το στεγνωμα της κολλας αλλα και για να λειανουμε με γυαλόχαρτο τους
προσθετους νομεις οι οποιοι σιγουρα με το τροπο που περιγραφει ο θανασης δεν ειναι ακριβεστατος
αλλα για καποιον που ξεκινα ειναι καλος σε συνδυασμό με το Μ.ν.
Οταν λες να δουλεψουμε μεσα στο Μ.ν. τι εννοεις.
Οσο για το μικρο μεγεθος δεν νομιζω οτι υπαρχει καποιος περιορισμος.

Χαιρομαι για ολη αυτη τη κινηση που γινεται για να μην τα βλεπουμε μονο στα ξενα φορουμ.

_________________
Βασιλης
Keep on rocking


23 Φεβ 2010 - 15:32
Προφίλ
Γενικός Συντονιστής
Άβαταρ μέλους

Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24
Δημοσ.: 631
Τοποθεσια: Βόλος
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - Α’ στάδιο κατασκευής
Βασίλη αυτό που περιγράφεις για την τοποθέτηση τμημάτων ξύλου balsa ανάμεσα στους νομείς των kit για καλύτερη σταθερότητα είναι μια μέθοδος.... αλλά θεωρώ ότι έχει το μειονέκτημα (όπως και η εξ αρχής τοποθέτηση της επιφάνειας του καταστρώματος) να μην σου δίνει την δυνατότητα να διαχειριστείς το πέτσωμα μέσα από την γάστρα….
Ότι έχεις να κάνεις το κάνεις δουλεύοντας μόνο από την μια πλευρά (εξωτερική) και θεωρώ ότι τυχόν λάθη απαιτούν εμπειρία διόρθωσης…
Thx

_________________
There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.


24 Φεβ 2010 - 14:26
Προφίλ WWW
Γενικός Συντονιστής
Άβαταρ μέλους

Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24
Δημοσ.: 631
Τοποθεσια: Βόλος
Απάντηση με παράθεση
Δημοσίευση Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - Α’ στάδιο κατασκευής
Φίλε yapanta σ’ ευχαριστώ για την συμμετοχή σου στην συζήτηση.
Αρχίζοντας θα σχολιάσω ότι ΔΕΝ «ξέρω κάτι παραπάνω» από τον «μέσο» μοντελιστή….Ναι έχω κατασκευάσει και έχω δουλέψει το Μ.ν. αλλά η παρουσίαση θα καταλήξει μετά και από τα συμπεράσματα που θα προκύψουν από την συμμετοχή των φίλων…
1.Πιστότητα.Η πιστότητα που δίνει η κατασκευή έχει να κάνει με την ακρίβεια του σχήματος της γάστρας που καθορίζεται από τις ναυπηγικές γραμμές και όπως τις έχουμε αποτυπωμένες στις τομές των πλαισίων…Οι νομείς όπως θα δεις παρακάτω σχηματίζονται-δημιουργούνται εφαπτόμενοι αυτών των γραμμών…Και να θέλεις να κάνεις λάθος….δεν μπορείς….
Η δημιουργία των νομέων από τμήματα ξύλου που αναφέρεις, θα έλεγα ότι είναι απαραίτητη γιατί μόνο με την τμηματική τους σύνθεση και με επιδίωξη την επαφή των υποτμημάτων του στις ν. γραμμές μπορεί να μας δώσει την ακρίβεια-πιστότητα του σχήματος. Αν οι νομείς δημιουργηθούν από ένα μόνο τμήμα ξύλου τότε έχουμε ήδη δημιουργήσει το σχήμα τους και δεν είναι σίγουρο ότι ακολουθούν και το σχήμα της γάστρας σε όλο το μήκος της… 2. Έχεις δίκιο να θεωρείς παρακινδυνευμένο τον τρόπο συμπλήρωσης-δημιουργίας των νομέων που λείπουν αλλά…
Επειδή ακριβώς δεν έχουμε τον νέο νομέα κομμένο σε ένα κομμάτι ξύλου αλλά σε 2 ή 3…αυτό μας δίνει την δυνατότητα να «παίξουμε» με το τελικό σχήμα του…. Όταν λέω «σχεδιάζουμε» τον κάθε ελλείποντα νομέα στην ουσία ζωγραφίζουμε το περίπου σχήμα του το οποίο θα πάρουμε από το σχέδιο στο ξύλο για να μπορέσουμε να τον μορφοποιήσουμε…
Είναι σχεδόν σίγουρο ότι ο νέος νομέας που θα σχεδιάσουμε στο χαρτί, δεν θα έχει το ίδιο σχήμα με τον τελικό, από ξύλο διαμορφωμένο ….
3. Οι τομές στην εικόνα του Μ.ν. δεν αποτελούν κατασκευή που αφορά το εικονιζόμενο στο σχέδιο «Τσερνίκι» αλλά απλά παράδειγμα κατασκευής… Ζητώ συγνώμη αν άφησα να εννοηθεί κάτι άλλο στα προηγούμενα κείμενα…
Η πρώτη χαμηλά τομή που φαίνεται δεν αποτελεί «αδρανές πλαίσιο» αλλά τμήμα (πλαίσιο) κατασκευής Μ.ν. χωρίς βάση στήριξης….
Τις υποδοχές στην καρίνα δεν τις βλέπεις γιατί δεν έγιναν ακόμα….αλλά θα γίνουν στην συνέχεια… ;)
Η ευκολία εργασίας μέσα στο Μ.ν έχει να κάνει μόνο με την κλίμακα του υπό κατασκευή μοντέλου…Στην πράξη θα δουλέψεις τοποθετώντας ενισχυτικά εσωτερικά στοιχεία του σκαριού-μοντέλου. Πχ «Λούρους», «Καμάρια» Σε μικρή κλίμακα θα τα κολλήσεις σε μεγαλύτερη μπορείς και να τα καρφώσεις…..
Περιορισμός της χρήσης του Μ.ν. Θα έλεγα ότι μέχρι 40-50 cm μοντέλο «αξίζει τον κόπο» αλλά για μικρότερο μέγεθος είναι και θέμα επιλογής καθόσον μπορείς να αποδόσεις το σχήμα της γάστρας και τους τμηματικούς νομείς με ευκολότερο τρόπο…
Thx

_________________
There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.


24 Φεβ 2010 - 15:19
Προφίλ WWW
Τελευταίες δημοσιεύσεις:  Ταξινόμηση κατά  
Απάντηση στο θέμα   [ 15 δημοσιεύσεις ] 

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης


Δεν μπορείτε να δημοσιεύετε νέα θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντάτε σε θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επεξεργάζεστε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράφετε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επισυνάπτετε αρχεία σε αυτή τη Δ. Συζήτηση

Αναζήτηση για:
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.


Μετάφραση Γιάννης Ορφανίδης