Συγγραφέας |
Μήνυμα |
Thanasis
Γενικός Συντονιστής
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24 Δημοσ.: 631 Τοποθεσια: Βόλος
|
 "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Φίλοι Έχοντας έτοιμο το Μ.ν. ξεκινάμε την κατασκευή του μοντέλου μας… Με την βοήθεια του σχεδίου κατασκευάζουμε τα ποδοστάματα και την καρίνα και τα συνθέτουμε. Το από πόσα τμήματα-κομμάτια ξύλου και από ποιο είδος ξυλείας αυτά θα αποτελούνται, είναι θέμα προσωπικής επιλογής- πιστής τήρησης του σχεδίου. Επισημαίνεται ότι πριν την σύνθεση των ποδοσταμάτων αυτά θα πρέπει να έχουν προετοιμαστεί (ανάλογα με την μέθοδο) για να δεχθούν το πέτσωμα. Έτσι θα πρέπει είτε να έχει προσαρμοστεί πάνω σ΄ αυτά «τσούντα*» ή να έχει δημιουργηθεί «ασσός*». Ομοίως θα πρέπει να διαμορφώσουμε και την καρίνα για να μπορεί να δεχθεί τους νομείς («έδρες») και τον «ασσό» της για το πέτσωμα. Και εδώ για την προσαρμογή των νομέων, και ανάλογα με την μέθοδο είτε δημιουργούμε φατνία (τομές) πάνω στην ίδια την καρίνα είτε προσαρμόζουμε διαμορφωμένο «ακράπι καρίνας*». Στο παρακάτω σχέδιο ως παράδειγμα και μόνο, το τμήμα με το πράσινο χρώμα αναπαριστά την «τσούντα» των ποδοσταμάτων. Σχ.Νο11Ερχόμαστε στους νομείς… Κάθε νομέας σε απλή βάρκα έχει την βασική μορφή που φαίνεται στο σχέδιο. Σχ.Νο12 και Σχ.Νο13Μία «έδρα» και δύο «σκαρμοί» δηλ. κάθε νομέας αποτελείται συνολικά από τρία τμήματα. Το πώς σχεδιάζεται το κάθε τμήμα (που αρχίζει και που τελειώνει το κάθε κομμάτι) περιέχεται στην φιλοσοφία: όπου οι καμπύλες του νομέα είναι «διπλές» (ενισχυμένες) και υπάρχει επικάλυψη ξύλου στα σημεία αυτά. Έτσι έχουμε την πρακτική που φαίνεται στο σχέδιο. Σχ.Νο14Η μεγάλη καμπύλη του νομέα στο σχέδιο καθορίζεται από την πράσινη γραμμή (Β) οπότε και τα κομμάτια του νομέα (έδρα-σκαρμός) θα εκτείνονται πάνω και κάτω από αυτήν…. Με βάση τα παραπάνω και προετοιμάζοντας τους νομείς (αν το σχέδιο δεν μας δίνει μεμονωμένα τα τμήματα κάθε νομέα)…τα τμήματα του τα σχεδιάζουμε-δημιουργούμε εμείς … Για κάθε νομέα του σχεδίου κάνουμε τα παρακάτω: Σχεδιάζουμε την έδρα σε ένα κομμάτι και με τρόπο ώστε αυτή να εκτείνεται πάνω από την πράσινη γραμμή του σχεδίου. Το πόσο επάνω και μόνο για μοντέλο σκαριού,είναι επιλογή μας σε συνδυασμό με αισθητική και οικονομία ξύλου. Σχεδιάζουμε τον σκαρμό ομοίως ώστε και αυτός να εκτείνεται κάτω από την πράσινη γραμμή του σχεδίου. Καθρεφτίζοντας…το σχέδιο έχουμε το σύνολο των κομματιών για κάθε νομέα. Ένα στο σχήμα του ΜΠΛΕ χρώματος (έδρα) και δύο στο σχήμα του ΚΟΚΚΙΝΟΥ χρώματος (σκαρμοί). Σχ.Νο15Αυτή η πρακτική πρέπει να ακολουθηθεί για όλους τους νομείς του μοντέλου μας και θεωρώ ως μοντελιστές δεν τίθεται θέμα υπομονής…. 1.«τσούντα» Πρόσθετο πηχάκι τριγωνικής (ή τραπεζοειδούς) διατομής που καρφώνεται (με την κόχη) πίσω από τα ποδοστάματα για να πατάνε και εκεί τα μαδέρια του πετσώματος…. 2.«ασσός» Δημιουργούμενο αυλάκι πάνω σε επιφάνεια (ποδοστάματος ή καρίνας) 3.«ακράπι καρίνας» πρόσθετο πάνω στην καρίνα τμήμα ξύλου πάνω στο οποίο διαμορφώνονται οι υποδοχές των νομέων.
_________________ There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
|
27 Φεβ 2010 - 09:44 |
|
 |
yapanta
Μέλος
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 15:18 Δημοσ.: 262
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
_________________ ...με εκτίμηση όπως πάντα και για πάντα
|
27 Φεβ 2010 - 18:09 |
|
 |
Thanasis
Γενικός Συντονιστής
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24 Δημοσ.: 631 Τοποθεσια: Βόλος
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Γιάννη την «τσούντα» θα μπορούσε να την ονομάσει κανείς και «εσωτερικό ποδόσταμο».Σημαίνει δηλαδή ότι το σχήμα της ακολουθεί το σχήμα του ποδοστάματος (πλωριού ή πρυμνιού).Η διαφορά της είναι ότι η διατομή της έχει σχήμα τριγωνικό (ή τραπεζίου) με την μεγάλη πλευρά προς την πρύμνη του μοντέλου και η οποία (διατομή) φθίνει προς την καρίνα . Κι αυτό για να μπορεί να δεχθεί τα μαδέρια του πετσώματος όπου στο ύψος της κουπαστής έρχονται συνήθως με μεγάλη γωνία τουλάχιστον στο πλωριό ποδόσταμα. Και βέβαια υπάρχουν άλλοι τρόποι για να ξεπεράσεις «τσούντα» και «ασσό» και ειδικά αν δουλεύεις με CA κόλλα….. Στην περίπτωση που φτιάχνουμε έναν νομέα σε ένα τμήμα (μονοκόμματο) τότε ο σκαρμός θα αποτελούσε συνέχεια της έδρας. Όταν όμως τον νομέα τον φτιάχνουμε σε τμήματα, αυτά δεν μπορούν να συνδέονται μεταξύ τους σε συνέχεια….χρειάζεται το ένα τμήμα να ακουμπά πάνω (στο πλάι) με το άλλο. Το κομμάτι λοιπόν που είναι κοινό και για τα δύο τμήματα καθορίζει το επιπλέον ανάπτυγμα για το καθένα τους…και άρα το «απαιτούμενο» τέλος-άκρο τους στο κόψιμο…
Η μεγαλύτερη καμπύλη συναντάται στον μεσαίο νομέα κάθε σκαριού-μοντέλου. Και βέβαια εξαρτάται και από το σχήμα της γάστρας του. Για σκαριά με μικρό βύθισμα η καμπύλη είναι μεγαλύτερη απ’ ότι στην αντίθετη περίπτωση. Η καμπύλη δε αυτή θα μας δίνεται από την γραμμή που περνά ουσιαστικά πάνω από το σημείο αλλαγής διευθύνσεως του νομέα από την καρίνα προς την κουπαστή… Δεν γνωρίζω τι συμβαίνει στα πραγματικά σκαριά και όποιος φίλος γνωρίζει ευχαρίστως τον ακούμε…διαβάζουμε… Κανόνας όπως προανέφερα δεν υπάρχει για το κοινό τμήμα έδρας σκαρμού σε μοντέλο. Πέρα όμως από την αισθητική και την οικονομία ίσως «κανόνα» να αποτελεί ότι πάνω από αυτό το σημείο θα περάσει κάποια (άνω ή κάτω) «στραγαλιά» και καλό-ωραίο θα είναι να μην κρύβει τελείως αυτό το τμήμα…
«Στραγαλιά» εσωτερικό ενισχυτικό στοιχείο της κατασκευής της γάστρας. Στην πράξη ένα μαδέρι που περνά πάνω από τους νομείς του σκάφους και στα σημεία συνδέσμου των τμημάτων τους…
_________________ There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
|
27 Φεβ 2010 - 19:39 |
|
 |
gebill
Μέλος
Εγγραφη: 12 Φεβ 2010 - 14:25 Δημοσ.: 27
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Θαναση συγχαρητηρια για αλλη μια φορα για το θεμα που αναπτυσεις.
Λιγες αποριες, οι γραμμες του σχεδιου που χρησιμοποιείς στο παραδειγμα ειναι χωρις το πετσωμα η οχι γιατι αυτο ειναι που θα μας δωσει το πραγματικο σχημα καθε νομεα αν το λεω σωστα. Η τσουντα εκει που σταματαει συνεχιζει ο ασσος σωστα. Στους νομεις απο τη πανω πλευρα τους δενουμε με μαδερακι η οχι.
Ευχαριστω για τη γνωση που μοιραζεσαι μαζι μας
_________________ Βασιλης Keep on rocking
|
28 Φεβ 2010 - 13:03 |
|
 |
Thanasis
Γενικός Συντονιστής
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24 Δημοσ.: 631 Τοποθεσια: Βόλος
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Βασίλη. ...Οι γραμμές (έγχρωμες) του σχεδίου δείχνουν τα τμήματα και το σχήμα του νομέα. Το πέτσωμα θα ακολουθήσει το σχήμα του νομέα με την διαδοχή μαδεριών... ...Ναι για την κατάληξη της "τσούντας"...τον "ασσό" αλλά μπορείς και να τον αποφύγεις... Απλά θα κάνεις με μολύβι μια γραμμή πάνω στο ποδόσταμο (και στο σχήμα του ποδοστάματος) και αφού λεπταίνεις εσωτερικά την άκρη σε κάθε μαδεράκι, (να μοιάζει με άκρη σκαρπέλου) θα το βάζεις να πατάει στην γραμμή αυτή... ...Αν θές κάνε πιό συγκεκριμένη την τελευταία σου απορία.... Thx
_________________ There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
|
28 Φεβ 2010 - 13:27 |
|
 |
gebill
Μέλος
Εγγραφη: 12 Φεβ 2010 - 14:25 Δημοσ.: 27
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Θαναση οσο αφορα για το πετσωμα εννοω αν οι γραμες του σχεδιου που φτιαχνεις τουσ νομεις ειναι εξω απο το πετσωμα η μεσα απο το πετσωμα. Οσο αφορα το δεσιμο που αναφερω κοιτα στο σχεδιο και πες μου αν ξερεις ποιος ειναι ο ποιο σωστος αναφερωμαι για την καρινα με τον Β να ειναι ποιο ευκολος κατασκευαστικα.
_________________ Βασιλης Keep on rocking
|
28 Φεβ 2010 - 23:29 |
|
 |
Thanasis
Γενικός Συντονιστής
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24 Δημοσ.: 631 Τοποθεσια: Βόλος
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Βασίλη. Οι γραμμές του σχεδίου είναι μέσα απο το πέτσωμα.... Νομίζω ότι ο κάθε νομέας "δένεται" ικανοποιητικά στην υποδοχή του (Καρίνας ή ακράπι). Ο "Β" τρόπος όμως είναι και οπτικά καλύτερος επειδή αναπαριστά το "ε-σωτρόπι". Ένα μαδέρι που προστίθεται πάνω απο τις έδρες και στα πραγματικά σκαριά. Thx
_________________ There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
|
01 Μαρ 2010 - 06:45 |
|
 |
Thanasis
Γενικός Συντονιστής
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24 Δημοσ.: 631 Τοποθεσια: Βόλος
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Συνεχίζοντας… Έχουμε κατασκευάσει την καρίνα τα ποδοστάματα και τα κομμάτια των νομέων (3 για τον κάθ’ έναν). Ίσως να μην χρειάζεται να ειπωθεί αλλά:Τα κομμάτια των νομέων ΔΕΝ τα έχουμε κολλήσει μεταξύ τους… Επάνω στην καρίνα λοιπόν, είτε θα σημειώσουμε και θα δημιουργήσουμε τις υποδοχές για τις έδρες των νομέων στις θέσεις που καθορίζει το σχέδιο είτε θα προσθέσουμε το «ακράπι της καρίνας» και επάνω σ’ αυτό θα διαμορφώσουμε τις υποδοχές των νομέων… Αφού δημιουργήσουμε τις υποδοχές, παίρνουμε την καρίνα με τα ποδοστάματα και την τοποθετούμε στο Μ.ν. Σχ.Νο16 Αν θέλουμε μπορούμε να σταθεροποιήσουμε την καρίνα σε ευθεία θέση τοποθετώντας δυο μικρά ξυλαράκια στην μέση της είτε πρόχειρα καρφωμένα στην βάση της «σκάφης» είτε με σφήνες μεταξύ του πρώτου πλαισίου… Στην συνέχεια θα ασχοληθούμε με την σύνθεση των νομέων και έχοντας τα τμήματα ενός από αυτούς κάνουμε όπως παρακάτω: Επάνω στο σχέδιο της πρόσοψης τοποθετούμε την έδρα και τον ένα σκαρμό(στο πλάι και επάνω στην έδρα) έτσι ώστε να ταυτιστεί με το σχήμα του σχεδίου και σημειώνουμε με μολύβι μια γραμμή όπου ορίζει το τέλος του σκαρμού.Σχ.Νο17 Τοποθετούμε την έδρα επάνω στην καρίνα και στην καθορισμένη της θέση χωρίς όμως να την κολλήσουμε. Την σταθεροποιούμε προσωρινά χρησιμοποιώντας μικρή σφήνα (οδοντογλυφίδα). Η έδρα θα πρέπει να ακουμπά στις ακμές (δεξιά και αριστερά) της τομής τουλάχιστον του πρώτου πλαισίου.Σχ.Νο18 Παίρνουμε κάθε σκαρμό και αφού απλώσουμε κόλλα (ΟΧΙ CA) στο τμήμα που θα ακουμπήσει στην έδρα (μπορούμε να έχουμε κάνει και στον σκαρμό ανάλογη σημείωση). Τον τοποθετούμε επάνω στην έδρα έτσι ώστε να ξεκινά από την σημειωμένη πάνω στην έδρα μολυβιά και τον μετακινούμε έτσι ώστε να επιτύχουμε να ακουμπά σε όλο του το μήκος (προς τα επάνω) στις ακμές των τομών κάθε πλαισίου. Σχ.Νο19 Όταν το επιτύχουμε με ένα σφικτήρα σταθεροποιούμε την θέση και κάνουμε την ίδια διαδικασία για τον άλλο σκαρμό. Αφού κολλήσουν οι σκαρμοί αφαιρούμε τον σχηματισμένο νομέα από την καρίνα και λειαίνουμε τυχόν προεξοχές των εξωτερικών και εσωτερικών πλευρών έτσι ώστε έδρα και σκαρμοί να αποτελούν ομαλή συνέχεια. Αυτό κάνουμε με όλους τους νομείς…… Στην συνέχεια επανατοποθετούμε τους νομείς πάνω στην καρίνα και τους κολλάμε μόνιμα και κατακόρυφα ως προς τον διαμήκη άξονα του μοντέλου βοηθούμενοι από τα τις σημειωμένες θέσεις τους επάνω στο τελευταίο πλαίσιο. Σχ.Νο20 Μπορούμε ακόμα και να τους δέσουμε (μέχρι να κολλήσουν) με ένα σπάγκο επάνω στο τελευταίο πλαίσιο. Σχ.Νο21
_________________ There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
|
07 Μαρ 2010 - 08:52 |
|
 |
gebill
Μέλος
Εγγραφη: 12 Φεβ 2010 - 14:25 Δημοσ.: 27
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Θαναση μπραβο για τη δουλεια σου αλλα εχω μερικες αποριες. Γιατι δεν κολαμε την εδρα με τους σκαρμους πρωτα (εκτος Μ.ν.) συμφωνα παντα με το σχεδιο μας και μετα να τους τοποθετησουμε μεσα. Και με τον τροπο που περιγραφεις ειδικα για τους νομεις προς την πλωρη και στην πρυμνη αφου δεν εχουν καμπυλοτητες στην εξωτερικη πλευρα πως θα κατσουν σωστα στης πλευρες του Μ.ν.
Σε ευχαριστω εκ τον προτερων.
_________________ Βασιλης Keep on rocking
|
08 Μαρ 2010 - 13:35 |
|
 |
Thanasis
Γενικός Συντονιστής
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24 Δημοσ.: 631 Τοποθεσια: Βόλος
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Βασίλη χαιρετώ και χαίρομαι που υπάρχουν απορίες… Γιατί δεν «κολλάμε έδρα με τους σκαρμούς πρώτα»… Λοιπόν τουλάχιστον εγώ κι όταν ακόμα κόβω μονοκόμματους νομείς, στην συνέχεια χρειάζομαι αρκετή δουλειά για να πετύχω την σωστή διαδοχή τους…Σχεδόν πάντα θα χρειαστεί να προσαρμόσω (αφαιρώντας-προσθέτοντας ξύλο) μερικούς από αυτούς…Δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου να τα καταφέρνω με τμηματικούς νομείς. Είναι βέβαια και θέμα επιδεξιότητας. Αλλά, αν συνθέσεις τους νομείς χωρίς Μ.ν. τότε το μόνο που το χρειάζεσαι είναι για έλεγχο και ευθυγράμμιση των νομέων, και δεν νομίζω ότι αξίζει τον χρόνο κατασκευής του μόνο γι’ αυτό… Ακόμα αν θυμάσαι είπαμε ότι ενδεχομένως κάποιους νομείς θα χρειαστεί να τους προσθέσουμε ως μη υπάρχοντες… Αν δεν χρησιμοποιήσουμε τον απλοποιημένο τρόπο που περιγράψαμε, δηλαδή στην πράξη δημιουργώντας το τελικό σχήμα τους με την βοήθεια του Μ.ν., τότε θα πρέπει να κάνουμε δουλειά ναυπηγού, αν έχουμε τις γνώσεις. Όπως έγραψα στο ξεκίνημα της παρουσίασης γι’ αυτήν την μέθοδο «προσωπικά την θεωρώ καλύτερη ως προς την πιστότητα του αποτελέσματος» αλλά θα χαιρόμουν να δω μία διαφορετική προσπάθεια κατασκευής με σύνθετους νομείς και τα συμπεράσματα της. Νομείς πλώρης-πρύμνης «πως θα κάτσουν σωστά στης πλευρές του Μ.ν.» Δεν είναι θέμα καμπυλότητας η εφαρμογή των νομέων στα πλαίσια αλλά σωστού σχήματος αυτών…. Όντως οι νομείς (σκαρμοί) πλώρης-πρύμνης τείνουν προς ευθεία αλλά ευθεία-ες προσδιορίζουν και τα πλαίσια στα σημεία αυτά. Το μόνο που έχεις πάλι να κάνεις, είναι και αυτοί οι «ευθείς» νομείς να ακουμπάνε στα πλαίσια… Thx
_________________ There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
|
08 Μαρ 2010 - 15:43 |
|
 |
yapanta
Μέλος
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 15:18 Δημοσ.: 262
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Παιδιά, στην ερώτηση "γιατί δεν κολλάμε τις έδρες με τους σκαρμούς έξω από το μοντελιστικό ναύβαθρο", θα συμφωνήσω και εγώ με το Θανάση οτι σε αυτή την περίπτωση δεν θα βοηθούσε σε κάτι παραπάνω (το Μ.ν.) παρά μόνο στην τελική σωστή ευθυγράμμισή τους και όχι στο τελικό σχήμα τους.
Αναγνωρίζω όμως μία δυσκολία στο να δουλεύεις μέσα στο βοήθημα και για αυτό είχα κάνει σχετική ερώτηση σε παλαιότερό μου post. Παράλληλα όμως, εκτιμώ οτι εάν κολλάμε έδρες και σκαρμούς μέσα στο βοήθημα και μάλιστα όλους τους νομείς μας με κοινή ξυλόκολλα (που αργεί να στεγνώσει) και όχι κόλλα στιγμής, τότε τα πράγματα πιστεύω οτι γίνονται μή αποδοτικά για την κατασκευή μας (καθυστερήσεις). Λαμβάνοντας υπόψη, τόσο τη χρησιμότητα του συγκεκριμένου βοηθήματος όσο και την ασφάλεια που σου δίνει να εργαστείς στο εσωτερικό του, για κάρφωμα εσωτερικών ενισχύσεων για παράδειγμα, θα τολμούσα να προτείνω μία μικρή παραλλαγή, όπως: 1. με τη διαδικασία που περιγράφει ο Θανάσης να τοποθετούνται μόνο οι βασικοί (οι θεωρητικοί κατά τους ναυπηγούς) νομείς, 2. να ενισχύεται η κατασκευή με προσωρινές σανίδες εσωτερικά (λούροι & στραγαλιές) 3. να πετσώνεται κανονικά το σκαρί και τέλος 4. εφόσον έχει διαμορφωθεί η γάστρα, με κάποιο εύκαμπτο σύρμα π.χ. (εάν υπάρχει άλλη πρόταση ευπρόσδεκτη) να αποτυπώνουμε το σχήμα των ενδιάμεσων νομέων που λείπουν, να συνθέτωνται έξω από την κατασκευή μας και στη συνέχεια να τοποθετούνται μέσα στη γάστρα μας. Η διαδικασία αυτή, μοντελιστική αδεία περισσότερο, εκτιμώ οτι βοηθά ή τουλάχιστον θέτει μία διαφορετική άποψη
_________________ ...με εκτίμηση όπως πάντα και για πάντα
|
08 Μαρ 2010 - 17:13 |
|
 |
Thanasis
Γενικός Συντονιστής
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24 Δημοσ.: 631 Τοποθεσια: Βόλος
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Γιάννη για μοντελιστή σε βρίσκω ανυπόμονο….. Λοιπόν δεν δουλεύουμε μέσα στο Μ.ν. με την έννοια που πιθανόν φαντάζεστε. Το περιγράφω απλά…. Έχουμε την έδρα προσωρινά στηριγμένη στην βάση της. Βάζουμε τον ένα σκαρμό πλάι της και αφού τον ευθυγραμμίσουμε με τα επίπεδα σημειώνουμε με μολύβι επάνω του ή στην έδρα την νέα του (πιθανόν) θέση. Αφού κάνουμε το ίδιο και με το δεύτερο σκαρμό βγάζουμε την έδρα από την θέση της απλώνουμε κόλλα-βάζουμε σφικτήρες και αφήνουμε πάλι τον νομέα μέσα στο Μ.ν στην θέση του και προχωράμε για τον επόμενο…. Είναι αρκετά γρήγορο αν πιάσεις το νόημα… Το να αργεί να στεγνώσει κάποιες φορές είναι «ευλογία»… Εξάλλου στις Αρχές του managment χρόνου, εκτιμώ ότι υπάρχει και η αρχή της «παράλληλης εργασίας»…Μπορείς να κάνεις κάτι άλλο από το να περιμένεις να στεγνώσει η κόλλα… Για τα αριθμημένα σου.... έχω να παρατηρήσω…. Δεν μπορείς να πετσώσεις σωστά μόνο με τους βασικούς νομείς….φαντάσου ότι εκεί που θα πρέπει να πατήσει το μαδέρι σου λείπει νομέας… Δεν θα του δώσει την καμπυλότητα που περιμένεις και αν πρόκειται για άκρο μαδεριού (σόκορο) τότε θα μείνει στον αέρα…. Η μέθοδος του εύκαμπτου σύρματος εφαρμόζεται και σε πραγματικά σκαριά και εκτιμώ ότι μπορεί να εφαρμοστεί και σε μοντέλο. Αλλά ήδη έχεις τελειώσει με το Μ.ν. Ακόμη αν τίθεται θέμα σχηματισμού των νομέων τότε οι μέθοδοι είναι αρκετοί, με πιο κοινή την δημιουργία ξύλινης φόρμας-γάστρας. Από αυτήν μπορείς να έχεις χωρίς σύρμα, όλους τους νομείς άμεσα από βρεγμένο εύκαμπτο ξύλο προσαρμοζόμενο στο εξωτερικό της. Thx
_________________ There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
|
08 Μαρ 2010 - 20:03 |
|
 |
yapanta
Μέλος
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 15:18 Δημοσ.: 262
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Oκ τώρα νομίζω κατάλαβα το πώς ακριβώς εκμεταλευόμαστε το Μ.ν. για τη διαμόρφωση των νομέων και τη τοποθέτησή τους. Αρκετά ενδιαφέρουσα πρακτική αλλά και με την προϋπόθεση οτι έχεις ήδη κομμένες τις έδρες και τους σκαρμούς, τότε η διαδικασία επιταχύνεται ικανοποιητικά και με εγγυημένα προ πάντων αποτελέσματα εφαρμογής και πιστότητας. Η ανυπομονησία Θανάση αν και σχετίζεται με τη βιασύνη δεν είναι ελλάτωμα. Η βιασύνη όμως είναι προϊόν της εποχής μας δυστυχώς, λόγω του ελάχιστου διαθέσιμου χρόνου που διαθέτουμε. Για το μοντέλο που χτίζω, όταν το χτίζω, γενικά δεν βιάζομαι. Το χρόνο όμως που μπορώ να αφιερώσω την ημέρα για αυτό και ο οποίος εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δύο ώρες, δεν θα ήθελα να το ξοδεύω για ολίγους νομείς μόνο. Τώρα όσον αφορά στην πρότασή μου, δεν είχε ως στόχο να τελειώσω γρήγορα με τη χρηση - βοήθεια του Μ.ν., απλά προσπαθησα να δώσω μία άλλη, ναί ίσως συντομότερη εφαρμογή, λαμβάνοντας πάντα όμως υπόψη αυτό που είπες: "θα χαιρόμουν να δω μία διαφορετική προσπάθεια κατασκευής με σύνθετους νομείς και τα συμπεράσματα της." Κάνοντας την πρόταση αυτη, είχα στο νού μου και μία περίπτωση που συζητούσαμε πρόσφατα με ένα φίλο και συνάδελφό μας. Φαντάσου μόνο, για την αληθοφάνεια του μοντέλου μας, να επιχειρήσουμε κάποια στιγμή να το κατασκευάσουμε με όλο το πλήθος των νομέων που απαιτούνται. Το Μ.ν. σε αυτή την περίπτωση σίγουρα εκτιμώ οτι θα βοηθήσει αρκετά. Τί θα γίνει όμως κατα τη διαδικασία του πετσώματος; Θα αντέξει η κατασκευή μας τριψίματα εξωτερικά, αλλά και τόσα εσωτερικά αλλά κυρίως εξωτερικά καρφώματα σε τόσο μικρό πάχος νομέα; Αναφέρω ενδεικτικά, οτι σε ένα σκάφος 12 μέτρων τοποθετούνται (με ένα πρόχειρο υπολογισμό) γύρω στους 50 νομεις. Αντιλαμβάνεσαι οτι σε μία κλίμακα π.χ. 1:30 που προτιμώ εγώ, οι νομείς θα έχουν πάχος μέγιστο 3 χιλιοστά και η τοποθέτησή τους θα γινεται ανα 3 με 4 χιλιοστά απόσταση το πολύ. Για αυτό, σε αυτή την περίπτωση, δηλαδή της τοποθέτησης όλου του πλήθους των νομέων που απαιτούνται και μάλιστα όταν αυτοί δεν είναι μονοκόμματοι αλλά σε τμήματα όπως εδώ, ενδεχομένως να βοηθουσε και ένα πλήθος εξ αυτών να τοποθετόντουσαν στο τέλος, μετά... (σαν τα αρχαία χρόνια) μετά το πέτσωμα δηλαδή. Αυτό ως προβληματισμό περισσότερο το θέτω 
_________________ ...με εκτίμηση όπως πάντα και για πάντα
|
08 Μαρ 2010 - 23:39 |
|
 |
Thanasis
Γενικός Συντονιστής
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24 Δημοσ.: 631 Τοποθεσια: Βόλος
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Γιάννη το πρώτο μέρος της αναφοράς σου θα μπορούσε να αποτελέσει την αρχή μεγάλης συζήτησης με επεκτάσεις ίσως και φιλοσοφικές προσπαθώντας και μόνο να απαντήσουμε «γιατί κάνουμε ναυτικό μοντελισμό»… Κάποιος έχει πει ότι ειδικά ο ναυτομοντελιστής διακατέχεται από μία τάση «σιωπηλής φυγής» ενός ταξιδιού… Κρίνοντας από τον εαυτό μου, όταν ακόμα βρισκόμουν στην προηγούμενη δουλειά μου, ότι ώρα κι αν γύρναγα στο σπίτι, μετά την οικογένεια μου, ΧΡΕΙΑΖΟΜΟΥΝ έστω 10 λεπτά μόνος στο «ναυπηγείο» μου…
Για το δεύτερο μέρος θα σου θυμίσω ότι όπως είπαμε το Μ.ν. ναι είναι πρακτικό αλλά μέχρι κάποιες κλίμακες-μεγέθη μοντέλων…Δεν το θεωρώ αναντικατάστατο αλλά πολύ καλό βοήθημα με προϋποθέσεις χρήσης. Αν έχεις να κάνεις 30-50 νομείς με πλάτος νομέων 3-4 χιλ δεν το συνιστώ.Ή τουλάχιστον δεν το συνιστώ κατ' αποκλειστικότητα...Συνιστώ την χρήση φόρμας γάστρας. Και είτε ολοκλήρωση-σχηματισμό των νομέων στην εξωτερική της επιφάνεια είτε συμπλήρωση νομέων μετά το πέτσωμα όπως περιγράφεις… Thx
_________________ There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
|
09 Μαρ 2010 - 08:17 |
|
 |
gebill
Μέλος
Εγγραφη: 12 Φεβ 2010 - 14:25 Δημοσ.: 27
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Θαναση τωρα νομιζω καταλαβα τη χρηση του Μ.ν. οσο αφορα τους νομεις. Τις εδρες και τους σκαρμους τους εχουμε αφησει καποιο περιθοριο ξυλου για περατερω επεξεργασια (τριψιμο) για τη διαμορφωση τους για να κατσει το πετσωμα η οχι.
_________________ Βασιλης Keep on rocking
|
10 Μαρ 2010 - 00:46 |
|
 |
Thanasis
Γενικός Συντονιστής
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24 Δημοσ.: 631 Τοποθεσια: Βόλος
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Βασίλη όχι. Απο την στιγμή που θα αρχίσουμε να τους συνθέτουμε, τουλάχιστον στο επίπεδο που ακουμπά στα πλαίσια δεν "επιτρέπεται" να κάνουμε κάτι γιατί μπορεί να αλλοιώσουμε το σχήμα τους. Να υποθέσω ότι κάτω απο την ερώτηση σου υπάρχει και η απορία με τις διαστάσεις του μοντέλου, μετά και την προσθήκη του πετσώματος...? Ναι, το πλάτος της γάστρας μπορεί να αυξηθεί έως και κατά 2,5-3 χιλ με ακατέργαστα αρχικά μαδέρια.Όμως με έτοιμα λεπτά μαδέρια ή μετά το τρίψιμο των αρχικών το "λάθος" το θεωρώ αμελητέο... Thx
_________________ There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
|
10 Μαρ 2010 - 06:43 |
|
 |
kyriakos
Μέλος
Εγγραφη: 25 Απρ 2009 - 00:29 Δημοσ.: 5
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Συγχαρητήρια στον διαχειριστή για το άνοιγμα μιας τέτοιας συζήτησης. Συγχαρητήρια στον Θανάση γιατί υλοποιεί την άποψή του ότι "ο μοντελισμός είναι ευγενές άθλημα" και μοιράζεται μαζί μας τις γνώσεις και την εμπειρία του σε αντίθεση με άλλους... τρίτο μπράβο στον Θανάση για την αρτιότητα των δημοσιεύσεων με κατατοπιστικές φωτογραφίες και ακριβή σχέδια! Και τώρα λίγη γκρίνια (τί Έλληνες θα είμαστε άλωστε;) ή μαλλον λίγος προβληματισμός Σε ποιόν απευθύνεται η δημοσίευση;Αν ήμουν νέος στο "άθλημα"θα τρόμαζα για τις απαιτήσεις του Μν σε ακρίβεια στο κόψιμο των ξύλων και σε επιδεξιότητα στους χειρισμούς .Αν ήμουν παλιός θα ήξερα οτι η μέθοδος είναι η πιο ακριβής και κοντά στο πραγματικό χτίσιμο των σκαριών.Για να πάω και σε ένα πιο βαθύ ερώτημα:Γιατί κάνουμε ναυτομοντελισμό;Τι προσπαθούμε να πετύχουμε;Προσπαθούμε να αναπαραστήσουμε το τελικό αποτέλεσμα πχ ένα τρεχαντήρι ή τον τρόπο που χτιζόταν ένα τρεχαντήρι.Η τάση που υπάρχει και στα έτοιμα κιτ αλλά και στα ξένα forum είναι προς το τελικό αποτέλεσμα. Αν μας ενδιαφέρει η μέθοδος που χτιζόταν ένα τρεχαντήρι θα συμφωνήσω με τον Γιάννη και θα το τραβήξω στα άκρα:να πετάξουμε τις κόλλες και να αρχίσουμε να καρφώνουμε με καρφιά διαμέτρου 0,1mm!!Αν μας ενδιαφέρει το τελικό αποτέλεσμα υπάρχουν μέθοδοι πιο εύκολες και εξίσου ακριβείς. Συνεχίστε την καλή προσπάθεια .Αν δεν ακολουθήσουμε τελικά την μέθοδο τουλάχιστον θα προβληματιστούμε και αυτό είναι σίγουρα θετικό!
|
10 Μαρ 2010 - 10:14 |
|
 |
gebill
Μέλος
Εγγραφη: 12 Φεβ 2010 - 14:25 Δημοσ.: 27
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
_________________ Βασιλης Keep on rocking
|
10 Μαρ 2010 - 12:04 |
|
 |
yapanta
Μέλος
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 15:18 Δημοσ.: 262
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
_________________ ...με εκτίμηση όπως πάντα και για πάντα
|
10 Μαρ 2010 - 12:16 |
|
 |
yapanta
Μέλος
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 15:18 Δημοσ.: 262
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Βασίλη και Θανάση να μου επιτρέψετε να τοποθετηθώ. Στην περίπτωση που εμφανίζεις Βασίλη, φυσικά και θα πρέπει να "τριφτεί" ο νομέας εξωτερικά, διότι μόνο έτσι θα εφαρμόσουν και στηριχθούν καλύτερα οι σανίδες του πετσώματος. Το σχήμα της γάστρας και βέβαια δεν επηρεάζεται από τόσο μικρές διαμορφώσεις των νομέων εξωτερικά, αλλά και πάλι θα πρέπει να γνωρίζουμε οτι ο νομέας τοποθετείται θεωρητικά στο μέσο του σημείου που προσδιορίζεται από το σχέδιο. Συνεπώς, το υπόλοιπο μέρος του ορθογώνιου τμήματος του νομέα (με κόκκινο χρώμα στην παρακάτω εικόνα), έτσι και αλλιώς δεν προβλέπεται και μπορεί να αφαιρεθεί.
_________________ ...με εκτίμηση όπως πάντα και για πάντα
|
10 Μαρ 2010 - 12:27 |
|
 |
Thanasis
Γενικός Συντονιστής
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24 Δημοσ.: 631 Τοποθεσια: Βόλος
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Κυριάκο σ΄ ευχαριστώ για τα συγχαρητήρια, λέω και πάλι, θεωρώ ότι απευθύνονται σε όλη την ομάδα του naftotopos. Μπορώ όμως να αποδεχτώ ατομικά την «γρίνια» σου. H πρώτη αυτή παρουσίαση του naftotopos πέρα από παλιούς και νέους μοντελιστές ως αποδέκτες έχει και έναν ακόμη. Την νοοτροπία του Έλληνα… Ο Ελληνικός ναυτομοντελισμός θα έπρεπε να κυριαρχεί σε όλες τις εκδηλώσεις και forums…. Δυστυχώς όμως με κύρια αιτία την νοοτροπία μας είναι σχεδόν ανύπαρκτος. Στην νοοτροπία του ότι όλα έχουν κόστος…του ότι η τέχνη-γνώση δεν χαρίζεται,…του ότι ο μοντελισμός πρέπει να αποτελεί-θεωρείται πολυτέλεια, της αμφισβήτισης....κ.α. Ο naftotopos υπάρχει για να προσφέρει γνώση και κίνητρο για να διατηρηθεί ότι απέμεινε… Αλλά ας έλθουμε στους «ορατούς» αποδέκτες… Ξεκινώντας από τους νέους, η παρουσίαση γίνεται για να πάψουν να τρομάζουν και να φοβούνται…. Ο φόβος και το άγχος προέρχονται από την άγνοια στο θέμα.. Και ίσως έχουν φροντίσει κάποιοι γι’ αυτό… Έχοντας δουλέψει το Μ.ν. δεν θεωρώ ότι έχει μεγάλες απαιτήσεις (όπως λες) παρά μόνο να μπορείς να δουλέψεις χειροκίνητο ή ηλεκτρικό πριόνι…Τα άλλα προσφέρονται γραμμένα ή πλέον δίνεται η δυνατότητα, σε ερώτημα σου να έχεις μιά…. απάντηση. Το μόνο που χρειάζεται είναι καλή διάθεση. Επιπλέον μέσα από το Μ.ν., όπως είπα σε προηγούμενο post, δίνεται η ευκαιρία στο νέο μοντελιστής να «δεί» στην πράξη κάποια πράγματα και όχι απλά να τα διαβάσει σε ένα θεωρητικό άρθρο. Για τους παλιούς μοντελιστές, δεν φτάνει μόνο «να ξέρουν» την μέθοδο. Χρειάζεται να βοηθήσουν τόσο στην βελτίωση της μεθόδου αλλά και στη γενικότερη γνώση των νεότερων, απλά γράφοντας δύο παρατηρήσεις-γραμμές στο forum. Η εμπειρία είναι πολύτιμη αλλά για τον naftotopo δεν έχει νόημα αν δεν την μοιράζεσαι για να διατηρηθεί-προαχθεί ο ναυτομοντελισμός. Γιατί κάνουμε ναυτομοντελισμό… Αν δεν τον κάνουμε βιοποριστικά, δεν μπορώ να σκεφτώ ότι προσπαθούμε να πετύχουμε κάτι άλλο υλικό. Ενδεχομένως πέρα από την χαρά της δημιουργίας επιδιώκουμε να αντιπαρατεθούμε στον εαυτό μας, προσπαθώντας πάντα για το καλύτερο αποτέλεσμα… Το αν κάποιον τον ενδιαφέρει το πώς κτίζεται ένα σκαρί ή το τελικό αποτέλεσμα, αυτό είναι προσωπική επιλογή- επιθυμία αντιμετώπισης της όποιας πρόκλησης. Σχετίζεται με την κατηγορία-επίπεδο «ανταγωνισμού» που βρίσκεται κανείς με τον εαυτό του χωρίς κάποιος άλλος να μπορεί να έχει γνώμη. Κυριάκο, καταλήγοντας, θα είμαι ευχαριστημένος αν οι «γρίνιες» συνεχιστούν και γίνουν και περισσότερες…. Thx
_________________ There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
|
10 Μαρ 2010 - 15:15 |
|
 |
Thanasis
Γενικός Συντονιστής
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24 Δημοσ.: 631 Τοποθεσια: Βόλος
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Βασίλη η παρατήρηση σου είναι σωστή. Αλλά στην πράξη δεν θα σε βγάλει σε λάθος.... Θα έπρεπε να διευκρινήσω: α. ή ότι στόν νομέα που βρίσκεται σε οριζόντιες καμπύλες της γάστρας, (πλώρη-πρύμνη) λειαίνουμε (φαλτάρουμε) τους σκαρμούς και την έδρα, ώστε να ακολουθούν αυτήν την καμπύλη πρίν συνθέσουμε τον νομέα μέσα στο Μ.ν.... β. ή ότι αφού βγάλουμε το μοντέλο απο το Μ.ν και πρίν προχωρήσουμε στο πέτσωμα, λειαίνουμε τους αντίστοιχους νομείς... Πάντως με το φαλτσάρισμα το σχήμα τους νομέα δεν αλλάζει... καθόσον "επιπεδώνεις" μία ακμή του μόνο και όχι ολόκληρη την εξωτερική του συνέχεια... Thx
_________________ There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
|
10 Μαρ 2010 - 19:48 |
|
 |
gebill
Μέλος
Εγγραφη: 12 Φεβ 2010 - 14:25 Δημοσ.: 27
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Θαναση καλησπερα αυτο ακριβως εννοουσα οταν ελεγα για φαλτσαρισμα. θα συμφωνησω με τον α τροπο. Ειναι ποιο δυσκολος εχει καλυτερο αποτελεσμα αλλα θελει και την αναλογη προσοχη στο φαλτσαρισμα γιατι φαλτσαρουμε ξεχωριστα εναν-εναν τους νομεις. Αντιθέτως στο β τροπο αφου το μοντελο εχει βγει απο το Μ.ν.τριβουμε μαζι ολους τους νομεις που θελουν φαλτσαρισμα και αυτο εχει την ευκολια οτι βλεπεις το συνολικο αποτελεσμα.
_________________ Βασιλης Keep on rocking
|
13 Μαρ 2010 - 00:39 |
|
 |
Thanasis
Γενικός Συντονιστής
Εγγραφη: 10 Φεβ 2009 - 22:24 Δημοσ.: 631 Τοποθεσια: Βόλος
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Συνεχίζοντας την κατασκευή του μοντέλου μας θα πρέπει να επισημανθεί μία βασική λεπτομέρεια που αφορά τουλάχιστον τα «ανοιχτά» μοντέλα. Έχοντας υπόψη μας ότι οι μεσαίοι ίδιοι νομείς είναι πάντα τουλάχιστον δύο, κατά την σύνθεση των νομέων (έδρες με σκαρμούς) θα πρέπει να προσέξουμε το εξής: Από την μέση του σκαριού-μοντέλου και προς την πλώρη, οι σκαρμοί βρίσκονται προς την πλευρά της πλώρης. Αντίθετα από την μέση και προς την πρύμνη, οι σκαρμοί βρίσκονται προς την πλευρά της πρύμνης. Σχ.Νο22 και Σχ.Νο23 Πριν προχωρήσουμε στο πέτσωμα της γάστρας θα πρέπει να ενισχύσουμε την μέχρι στιγμής κατασκευή μας…. Αυτό γίνεται όπως και στα πραγματικά σκαριά με την προσθήκη ενισχυτικών εσωτερικών στοιχείων «Εσωτρόπι», «Στραγαλιές» και «Λούροι». Το «εσωτρόπι» (εσω-τροπίδα) είναι ένα μαδέρι που ακουμπά πάνω σε όλες τις «έδρες» των νομέων και ακριβώς πάνω από την καρίνα (τροπίδα). Οι «στραγαλιές» είναι μακριά μαδέρια σαν αυτά του πετσώματος, που περνάνε από όλους τους νομείς και ακουμπάνε σε συγκεκριμένα σημεία τους. Τα σημεία αυτά είναι : α. Αν πρόκειται για μεγάλο σκαρί-μοντέλο, με πολλά κομμάτια νομέων, τότε τοποθετούνται επάνω σε κάθε ένωση κομματιών (στα άκρα) και μπορούμε να έχουμε «επάνω» και «κάτω» στραγαλιά. β. Αν πρόκειται για μικρό σκαρί τότε τοποθετείται στην μέση της ενώσεως των κομματιών των νομέων. Σχ.Νο24 Οι «λούροι» είναι μαδέρια που τοποθετούνται πάνω στους νομείς στο ύψος κάτω από το «τρυπητό» δηλαδή ακριβώς κάτω από την «κουβέρτα» (κατάστρωμα) Για να τοποθετηθούν θα πρέπει να καθορισθεί πάνω στο μοντέλο (από το σχέδιο) το ύψος της κουπαστής και το ύψος της κουβέρτας. Μπορείτε αν θέλετε να συνεχίσετε με περισσότερο εσωτερικό πέτσωμα…ήδη όμως με αυτά τα ενισχυτικά στοιχεία το μοντέλο έχει «δέσει» και είναι σταθερό. Σχ.Νο25 Τώρα το μοντέλο μπορεί να αφαιρεθεί από το Μ.ν. και να προχωρήσετε στο εξωτερικό πέτσωμα της γάστρας και την ολοκλήρωση του. Σχ.Νο26 Σας ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον σας
_________________ There are no good or bad modelmakers.There are more or less expirienced.
|
14 Μαρ 2010 - 10:02 |
|
 |
gebill
Μέλος
Εγγραφη: 12 Φεβ 2010 - 14:25 Δημοσ.: 27
|
 Re: "Μοντελιστικό Ναύβαθρο" - B’ στάδιο
Θαναση αλλη μια φορα συγχαρητηρια για τη δουλεια σου. Μια απορια γιατι οι σκαρμοι ακολουθουν αυτη την τοποθετηση υπαρχει καποιος συγκεκριμενος λογος καθαρα εγκυκλοπαιδικα ρωταω.
_________________ Βασιλης Keep on rocking
|
15 Μαρ 2010 - 00:49 |
|
|