Στήσιμο καταρτιών - Αρματωσιά

Κατασκευή ναυτικού κλειδιού (Αγκύλιο)

Κατασκευή ναυτικού κλειδιού (Αγκύλιο)

Σίγουρα οι προχωρημένοι μοντελιστές θα έχουν έλθει αντιμέτωποι με την πρόκληση της κατασκευής ναυτικών κλειδιών στα μοντέλα τους. Για τους νεοεισερχόμενους αναφέρομαι στο ναυτικό αντικείμενο που έχει το σχήμα του κεφαλαίου "Ω" ή και «U». Το ναυτικό κλειδί εκτός από αληθοφάνεια, διευκολύνει αρκετά σε πολλές περιπτώσεις πρόσθεσης στοιχείων εξαρτισμού.

Ίσως κάποιος να έχει επινοήσει επίσης έναν "εύκολο" τρόπο να κατασκευάζει ναυτικά κλειδιά, αλλά με τον δικό μου τρόπο, καταφέρνω να δημιουργήσω 12 κομμάτια σε 40 λεπτά, με ελάχιστη αποτυχία ...

 

Προετοιμασία

Εργαλεία που θα χρειαστείτε. Τα βασικά στο εργαστήριό σας, αλλά θεωρώ επίσης απαραίτητο ό,τι φαίνεται στη φωτογραφία. 

  • Πένσα βαρέως τύπου, με λίγο (3-4 mm) επίπεδο διάστημα στις άκρες.
  • Μια αιμοστατική λαβίδα με όσο μπορεί να έχει λεπτά άκρα. Εάν δεν μπορείτε να βρείτε αυτό το είδος λαβίδας, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα ισχυρό τσιμπιδάκι ανάποδου κλεισίματος.
  • Μυτοτσίμπιδο με καμπύλα άκρα.
  • Το ένα τμήμα από έναν μικρό μεντεσέ, με τον άξονα του.
  • Τρυπάνια με διάμετρο 0,50 mm.
  • Μαλακό σύρμα σε διάμετρο 0,73-0,75 mm (πιστεύω ότι είναι κατάλληλο για την κλίμακα 1: 24- 1:26 ). Μπορείτε ακόμα να χρησιμοποιήσετε καρφιά τρυπήματος αυτιών όπως στην φωτο, τα θεωρώ κατάλληλα σε διαστάσεις και βολικά σε χρώμα (δεν χρειάζεται να τα βάψετε).
  • Και τέλος ένα παλιό επεξεργαστής από υπολογιστή.

 

Πριν ξεκινήσετε, πρέπει να κάνετε κάποιες τροποποιήσεις, όπως παρακάτω.

α. Πάρτε την αιμοστατική λαβίδα και, αν είναι απαραίτητο, λιμάρετε το ένα τμήμα (σκέλος) των άκρων της περίπου στα 4mm. Στη συνέχεια, κάνοντας πρώτα μία χάραξη οδηγό, στην επιφάνεια του ίδιου τμήματος, κάντε μια τρύπα στα 0,50 mm. Ίσως χρειαστείτε μερικά τρυπάνια εδώ…

β. Πάρτε το τμήμα του μεντεσέ και τροποποιήστε το όπως στη φωτογραφία.
Δηλαδή, αφαιρέστε το ένα στήριγμα (εσωτερικό) του άξονα και χαμηλώστε το άλλο στήριγμα έτσι ώστε ο άξονας να βρίσκεται όσο γίνεται πιό κοντά στο κύριο μέρος του μεντεσέ.

γ. Πάρτε την πένσα βαρέως τύπου και τοποθετήστε κομμάτια κολλητικής ταινίας και στα δύο μέρη της μύτης, αφήνοντας ένα επίπεδο χώρο περίπου 2 mm .

 

Εκτέλεση

Καλό θα είναι να δημιουργήσετε και να δουλέψετε ως σειρά παραγωγής ναυτικών κλειδιών κι όχι κατασκευάζοντας ένα κάθε φορά. Μπορείτε να επιλέξετε τον τρόπο σας για καθένα από τα ακόλουθα στάδια, αλλά σας δείχνω μία σειρά.

α. Πάρτε ένα κομμάτι χαρτί και σχεδιάστε δύο γραμμές στο μήκος που θα έπρεπε να είναι ένα ν. κλειδί αν το ευθυγραμμίζατε κι ανάλογα με την κλίμακα που εργάζεστε. Δουλεύοντας σε κλίμακα 1: 24-1: 26, βρήκα κατάλληλο το μήκος των 8-9 mm.

β. Τοποθετήστε το σύρμα μεταξύ αυτών των γραμμών και κόψτε όσα κομμάτια θέλετε να μετατρέψετε σε ν. κλειδιά. Στη φωτογραφία παρουσιάζονται τα καρφιά που χρησιμοποιούνται στο τρύπημα των αυτιών και παρεμπιπτόντως (τυχαία) οι γραμμές της σελίδας είναι τυπωμένες σε αποστάσεις των 8 mm. 

γ. Πάρτε την πένσα βαρέως τύπου και τοποθετήστε κάθε άκρο αυτών των κομματιών μεταξύ των σιαγόνων της και μέχρι τη γραμμή που καλύπτει η ταινία. Ασκήστε πίεση και δημιουργήστε ένα επίπεδο μέρος σε κάθε άκρο του σύρματος (εδώ καρφιού). Προσπαθήστε να δημιουργήσετε αυτά τα επίπεδα άκρα του σύρματος στο ίδιο επίπεδο (μην περιστρέψτε το σύρμα), αν και θα υπάρξει διόρθωση, αργότερα στη διαδικασία.

 

Θυμηθείτε, η ταινία τοποθετήθηκε στα 2 mm στον επίπεδο μέρος της πένσας, οπότε σας βοηθά να μην μετράτε κάθε φορά πόσο μέρος του σύρματος πρέπει να πλατύνετε (κάνετε επίπεδο).

 

Όταν τελειώσετε με το πλάτεμα των άκρων όλων των συρμάτων, ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσετε την αιμοστατική λαβίδα.

δ. Πάρτε κάθε κομμάτι σύρματος και τοποθετήστε το κάθε ένα από τα πεπλατυσμένα μέρη μεταξύ των σιαγόνων της αιμ. λαβίδας και κάτω από την τρύπα 0,50 που έχετε κάνει.

Στη συνέχεια, με το περιστροφικό τρυπάνι και μέσω αυτής της τρύπας, προσπαθήστε να κάνετε απλά ένα σημάδι χάραξης στις πεπλατυσμένες επιφάνειες του άκρα του σύρματος κι όχι τρύπες. Μπορεί να γίνουν κάποιες τρύπες (όπως στη φωτογραφία) σε μερικά από τα κομμάτια σύρματος, αλλά δεν είναι αυτός ο στόχος σε αυτό το στάδιο. Υπάρχει τρύπα μόνο στο ένα άκρο της αιμ. λαβίδας, οπότε αν προσπαθήσετε να κάνετε μια τρύπα στο σύρμα με τη βία, πιθανότατα θα χρειαστείτε ένα τρυπανάκι, για κάθε τρύπα που ανοίγετε… Μπορείτε να ολοκληρώσετε τη δουλειά αργότερα πάνω σε μία ξύλινη επιφάνεια και με τη βοήθεια των χαραγών που έχετε κάνει.

ε. Όταν τελειώσετε με τις τρύπες, ίσως θέλετε να στρογγυλοποιήσετε λίγο τα πεπλατυσμένα άκρα του σύρματος με τη χρήση μιάς λεπτής λίμας.

 

Το επόμενο στάδιο αφορά την μορφοποίηση του σύρματος σε ένα γενικό σχήμα «Ω» σε αυτά τα μεταλλικά κομμάτια.

στ. Έτσι με τη χρήση του μυτοτσίμπιδου στρογγυλής μύτης και στην ακμή μιας επιφάνειας (κατά προτίμηση ξύλινη), πιέστε κάθε κομμάτι για να το λυγίσετε.  Προσοχή, να μην ασκείται πίεση στα πεπλατυσμένα άκρα κάθε συρμάτινου κομματιού, αλλά στο κυλινδρικό τμήμα του. Λόγω της πλάτυνσης και της τρύπας, τα άκρα έχουν αποδυναμωθεί και μπορεί να το καταστρέψετε. Γι 'αυτό ανέφερα «στην ακμή μιας επιφάνειας». Είναι επίσης σημαντικό να λυγίζετε το σύρμα συμμετρικά έτσι ώστε τα άκρα του να βρεθούν απέναντι το ένα στο άλλο. Σε αυτό το στάδιο κι αφού έχετε διαμορφώσει όλα τα σύρματα σε σχήμα "U" (ανοιχτού κρίκου), θα πρέπει με μικρή πένσα και προσεκτικές κινήσεις, να ευθυγραμμίσετε τις τρύπες σε κάθε άκρο του. Δοκιμάστε αν αυτό έχει γίνει σωστά, με το αν μπορεί το τρυπανάκι των 0.5mm να περάσει κι από τις δύο τρύπες.

 

Φτάνοντας στο τελευταίο στάδιο.

ζ. Πάρτε κάθε σύρμα σε σχήμα "U" και τοποθετήστε το κάτω από τον (όπως έχει περιγραφεί παραπάνω) τροποποιημένο μεντεσέ και συγκεκριμένα, ανάμεσα στον άξονα και μιά ξύλινη επιφάνεια. Στη συνέχεια, με το μυτοτσίμπιδο στρογγυλής μύτης ασκήστε πίεση στο σύρμα ταυτόχρονα και από τις δύο πλευρές του μεντεσέ. Μιά - δύο πιέσεις, θα σας δώσουν το αποτέλεσμα που θέλετε, το σχήμα "Ω".

Αυτό που έχει απομείνει να αναπαρασταθεί, είναι το «κλειδί» του ανοιχτού κρίκου. Ίσως βρείτε έναν δικό σας τρόπο να αναπαραστήσετε αυτό το «κλειδί», αλλά ακολουθώντας την παραπάνω μέθοδο, θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας την διάμετρο των οπών των ανοιχτών κρίκων. Είναι μάλλον σπάνιο να βρείτε κάτι που μοιάζει τουλάχιστον με καρφί 3-4 mm μήκος και με διάμετρο μικρότερη από 0,50 mm.

Ευτυχώς θυμήθηκα μια συμβουλή από έναν άλλο μοντελιστή πριν μερικά χρόνια. Για εκείνους που δεν είναι εξοικειωμένοι με το εσωτερικό ενός υπολογιστή, ο επεξεργαστής έχει μια από τις επιφάνειες του γεμάτη ακροδέκτες- καρφίδες. Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι με μια μικρή φωτιά να κάψετε (στην κυριολεξία...) έναν επεξεργαστή και στη συνέχεια να έχετε πολλά και έτοιμα για χρήση «κλειδιά». (βλ. Πολύ μικρά Καρφάκια)

 

Για εκείνους που θα ακολουθήσουν αυτή την πρακτική, θα διαπιστώσουν ότι πολλές από αυτές τις καρφίδες καταλήγουν με λίγο μόλυβδο στο κεφάλι τους. Μην πανικοβληθείτε. Απλά κρατήστε τα με μία τσιμπίδα πάνω από ένα αναμμένο κερί για μερικά δευτερόλεπτα και θα έχετε ένα καθαρό «κλειδί».

 

Αυτή είναι η δική μου μέθοδος κατασκευής ναυτικών κλειδιών και νομίζω δεν χρειάζεται να αναφέρω, πως η συνεχής πράξη οδηγεί πάντα σε βελτίωση…

 

Ευχαριστώ

Γιατί «ναυτότοπος»;

Διότι στο «ναυτότοπο» δεν περιοριζόμαστε αποκλειστικά και μόνο στον ξυλοναυπηγικό μοντελισμό, αλλά επεκτεινόμαστε και σε θέματα που αφορούν ευρύτερα στην ξυλοναυπηγική μας ιστορία και παράδοση, αυτό το πολύ μεγάλο κεφάλαιο του θαλασσινού μας πολιτισμού. Ζούμε σε έναν τόπο όπου η θαλασσα αποτέλεσε και αποτελεί βασικό συστατικό της επιβίωσής μας. Για αυτό και στο naftotopos, μέσα από την τέχνη του μοντελισμού, αλλά και με τη δύναμη που αντλούμε από το ενδιαφέρον σας όλα αυτά τα χρόνια, υπηρετούμε και προβάλλουμε αυτή την κληρονομιά υπεύθυνα, τεκμηριωμένα και με το καλύτερο δυνατό τρόπο.

naftotopos

Η σύνδεση του ναυτομοντελισμού με τη διατήρηση της ξυλοναυπηγικής μας παράδοσης. Μία συλλογική προσπάθεια, με στόχο την προβολή αυτού του μεγάλου κεφαλαίου του θαλασσινού πολιτισμού μας, μέσα από το διαδίκτυο.

Search

Στο naftotopos χρησιμοποιούμε cookies

Χρησιμοποιούμε cookies στο site μας. Μερικά από αυτά είναι υποχρεωτικά για τη λειτουργία του ιστότοπου, αλλά και άλλα που μας βοηθούν να βελτιώσουμε τη λειτουργία του καθώς και τη χρήση του από τους επισκέπτες μας. Μπορείτε να αποφασίσετε εσείς εάν επιθυμείτε την αποθήκευσή τους ή όχι. Παρακαλούμε σημειώστε ότι στην περίπτωση που δεν αποδεχθείτε την αποθήκευση cookies, ενδέχεται ορισμένες λειτουργίες του ιστότοπου να μην λειτουργούν πλήρως ή σωστά.

Διαβάστε περισσότερα στην Πολιτική μας για τα Cookies.