Ομοίωμα χαρακτηριστικής μορφής εμπορικού καϊκιού που εμφανίζεται σε πολλές φωτογραφίες των αρχών του 19 αιώνα, στην περιοχή του ΒόριοΑνατολικού Αιγαίου.
Η ιδιόμορφη ιστιοφορία του σκάφους, χαρακτηρίζεται από την απλότητα της με τοποθετημένο στη μέση του ένα υψηλό άλμπουρο, με μία κλίση 10-12 μοιρών προς την πρύμνη, χωρίς πρότονο και επίτονο, παρά μόνο τις αντιστηρίξεις απλών ξαρτιών, δύο σε κάθε πλευρά του. Το μοντέλο φέρει ιστιοφορία μονής ψάθας χωρίς ράντα, και συμπληρώνεται με δύο φλόκους που εκτείνονται από την πλώρη με απλή πρόσδεση σε ένα εύκολα μετακινούμενο μικρό μπαστούνι (πρόβολο).
Κατασκευαστής / Shipbuilder : Γιώργος Μπουζούνης
|
Κλίμακα
|
Μήκος
|
Πλάτος
|
Ύψος
|
Διαστάσεις / Dimensions :
|
1:20
|
69 cm
|
13,5 cm
|
56 cm
|
Τύπος γάστρας :
|
Εμπορικό Καίκι Ανατολικού Αιγαίου | |||
Ιστιοφορία :
|
Μία (1) ψάθα και δύο (2) φλόκους | |||
Όνομα :
|
ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ |
Περιγραφή του μοντέλου
Χαρακτηριστική μορφή εμπορικού καϊκιού που εμφανίζεται σε πολλές φωτογραφίες των αρχών του 19 αιώνα, στην περιοχή του ΒόριοΑνατολικού Αιγαίου.
Με παλαιότερες τις καταγραφές-αποτυπώσεις των περιηγητών Warigton Smyth το 1909 και του Jeancard, Paul περί το 1914, η μορφή του άλλά και η ιδιόμορφη ιστιοφορία του, ξεχωρίζει εύκολα ανάμεσα στα άλλα σκάφη στα λιμάνια της Καλλίπολης των νησιών Μυτιλήνης- Χίου-Σάμου-Ρόδου, αλλά και των πόλεων της Μ.Ασίας, Σμύρνης-Αϊβαλί.
Με γάστρα μάλλον στενόμακρη και με κυμαινόμενο μήκος από 8-13 μέτρα χαρακτηρίζεται ως οξύπρυμνο σκάφος με απολήξεις σε δύο ελαφρά κεκλιμένα ποδοστάματα και με διαμορφωμένα «κατσούλια» στις καταλήξεις του παραπέτου (πλευρών).
Το σκάφος διέθετε μερικά καλυμμένο το εσωτερικό της πλώρης και πρύμνης και «ανοιχτό» αμπάρι με ισχυρό πάγκο στην μέση ως στήριγμα για το μοναδικό του άλμπουρο.
Η ιδιόμορφη ιστιοφορία του σκάφους, χαρακτηρίζεται και από την απλότητα της. Το σκάφος είχε τοποθετημένο στην μέση του ένα υψηλό άλμπουρο, με μία κλίση 10-12 μοιρών προς την πρύμνη, χωρίς πρότονο και επίτονο, παρά μόνο τις αντιστηρίξεις απλών ξαρτιών, δύο σε κάθε πλευρά του. Στις περισσότερες φωτογραφίες φαίνεται να φέρει ιστιοφορία μονής ψάθας χωρίς ράντα, ενώ υπάρχει και η περίπτωση με φέρουσα ιστιοφορία μισολάτινου.
Την ιστιοφορία του συμπλήρωναν δύο φλόκοι που εκτείνονταν από την πλώρη με απλή πρόσδεση σε ένα εύκολα μετακινούμενο μικρό μπαστούνι (πρόβολο). Το μπαστούνι αυτό των φλόκων δεν διέθετε βέντα και στράλι (αντιστηρίξεις) αλλά προσαρμόζονταν σε δύο τσέρκια (κρίκους) στο κοράκι και το κατάστρωμα της πλώρης.
Σχεδόν σε όλες τις φωτογραφίες το σκάφος φέρει πλευρικούς μουσαμάδες για την προστασία του «ανοιχτού» αμπαριού, οι οποίο σε κάποιες περιπτώσεις κρέμονται ελεύθεροι από την κουπαστή, για την εύκολη χρήση κουπιών.
Ο ιδιαίτερος χρωματισμός του, με το τράβηγμα της «παλάμης» υψηλά προς την πλώρη και την πρύμνη το εμφανίζει όμοιο με την Γαϊτα Σμύρνης με την οποία όμως δεν πρέπει να συγχέεται.
Η Γαϊτα Σμύρνης ήταν μικρό επιβατηγό κοπήλατο σκάφος με χρήση στην αποβίβαση επιβατών από ατμόπλοια, τα οποία δεν μπορούσαν να προσεγγίσουν το λιμάνι λόγω ελλιπούς υποδομής. Στην ιστιοφόρο έκδοση της διέθετε μικρό λατίνι.
Παρατηρήσεις για την κατασκευή.
Το σκάφος επισημάνθηκε-αναγνωρίσθηκε σε τουλάχιστον 10 φωτογραφίες από το αρχείο του naftotopos.gr και μελετήθηκε με την κατασκευή αρκετών ναυπηγικών σχεδίων, πριν το τελικό.
Οι διαστάσεις του σκάφους-μοντέλου όπως και η ιστιοφορία του προέκυψαν και επιβεβαιώθηκαν μέσω της βιβλιογραφίας και των αναλογιών που καθορίζονται στο βιβλίο «Περί εξαρτισμού των πλοίων» του Κοτσοβίλη. Η κατασκευή του μοντέλου έγινε με την μέθοδο “shell first” σε ψευδονομείς (αφαιρούμενους) και με διπλό πέτσωμα γάστρας. Χρησιμοποιήθηκε ξυλεία από πεύκο, καρυδιά και πυξάρι. Για τον χρωματισμό του μοντέλου ελήφθη υπόψη ο χρωματικός χαρακτήρας των σκαφών του ΒΑ. Αιγαίου και κυρίως της ν. Μυτιλήνης.
Το φορτίο του μοντέλου αναπαριστά φορτίο κεραμιδιών σε αντίστοιχη κλίμακα (1:20), κατασκευασμένα από διαμόρφωση-επεξεργασία χαρτονιού. Αποτελείται από 1000 κεραμίδια κατασκευασμένα ένα προς ένα στο χέρι.
*https://tr.wikipedia.org/wiki/Peremeci
Φωτογραφίες από το μοντέλο
{nomultithumb}