Παραδοσιακή ναυπηγική

Τράτα αλιευτική κωπήλατη

Τράτα αλιευτική κωπήλατη "ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ψ."

Ομοίωμα παραδοσιακής αλιευτική κωπήλατης τράτας. Περιλαμβάνει 7 ζεύγη κουπιά, σε 6 πάγκους και ένα ζευγάρι στην κουβέρτα της πλώρης.

Ο σχεδιασμός του σκάφους βασίστηκε:

  • σε σχετική περιγραφή του Αντωνίου
  • στο φωτογραφικό αρχείο του naftotopos
  • στο σχετικό κείμενο του Ελευθ. Π. Αλεξάκη για τις Βατικιώτικες τράτες

 

Χαρακτηριστικά

Όνομα μοντέλου:  ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ψ.
Τύπος γάστρας :  Τράτα
Τύπος ιστιοφορίας :  
   
   
Κλίμακα : 1:20
Μήκος γάστρας : __,0 cm
Ολικό μήκος : 66,0 cm
Πλάτος : 15,0 cm
Ύψος : __,0 cm
 
 

Περιγραφή του μοντέλου

Αλιευτική κωπήλατη τράτα (Φωτ:Joseph Pigassou)Η Τράτα ήταν ένα πολύ γνωστό και αρκετά ιδιαίτερο αλιευτικό σκάφος του Αιγαίου, με μήκος που έφθανε τα 10 -12 μέτρα. Η διαμόρφωση του πλωριού ποδοστήματος, που έμοιαζε με έμβολο, η "γκάγκα" ή "κατσούλι", ήταν και το κύριο διακριτικό της γνώρισμα. Αν και κυρίως κωπήλατο σκάφος, δεν απέκλειε το γεγονός να φέρει και μία ελαφρά ιστιοφορία με χρήση ενός μικρού λατινιού ή σακολέβας. 

Το όνομα "Τράτα" προήλθε από τον τρόπο αλιείας με αυτό το σκάφος κατά τον οποίο απλώνονταν ένα δίχτυ σε σχήμα ημικυκλίου, που στην συνέχεια έκλεινε και μαζεύονταν από το πλήρωμα στην ακτή, παγιδεύοντας έτσι όσα ψάρια βρίσκονταν στην περιοχή.

Το μοντέλο φέρει σκευή ιστιοφορίας, αποτελεί όμως την κωπήλατη έκδοση αυτού του σκάφους και σε συνέχεια αντίστοιχου μοντέλου με ιστιοφορία, επίσης του Γ. Μπουζούνη,

Εξ' αρχής υπολογίστηκε να έχει 7 ζεύγη κουπιά, σε 6 πάγκους και ένα ζευγάρι στην κουβέρτα της πλώρης, πράγμα που καθόρισε το ολικό μήκος του. Η απόσταση ανάμεσα στους πάγκους υπολογίστηκε στα 90 εκ. μαζί με τον πάγκο. Βασικό στοιχείο για τη διαμόρφωση του σκάφους (πανιόλα) αλλά και του εσωτερικού ύψους αποτέλεσε η καταγραφή του Ελευθ. Π. Αλεξάκη για τις Βατικιώτικες τράτες,

Trata-3Ο τρόπος κατασκευής του ήταν με το πέτσωμα πρώτα (shell first) και μετά τα στραβόξυλα. Για την κατασκευή του μοντέλου,  προηγήθηκε εσωτερικός σκελετός με ψευδονομείς, οι οποίοι στη συνέχεια αφαιρέθηκαν.

Το επίπεδο πάτωμα (η πανιόλα) διαμορφώθηκαν κατά τέτοιο τρόπο, ώστε τα υποτιθέμενα περίπου 20 άτομα ως πλήρωμα να μπορούσαν να κοιμηθούν στο αμπάρι και στην κουβέρτα του σκάφους. 

Μεγάλη προσοχή δόθηκε στον αλιευτικό εξοπλισμό, που βασίσθηκε σε φωτογραφίες απο το αρχείο του naftotopos.gr και λαογραφικές καταγραφές. 

Ιδιαίτερα θα πρέπει να μνημονευθεί και η ευγενική προσφορά του κου Bernard Maurice, εγγονού του Γάλλου Ιατρού Joseph Pigassou όπου υπηρέτησε το 1916-17 στην Θεσ/κη και με το φωτογραφικό του αρχείο, μας μεταφέρει πλήθος πληροφοριών γιο την Ελ. παραδοσιακή ναυπηγική.

 

Φωτογραφίες από το μοντέλο

 

Γιατί «ναυτότοπος»;

Διότι στο «ναυτότοπο» δεν περιοριζόμαστε αποκλειστικά και μόνο στον ξυλοναυπηγικό μοντελισμό, αλλά επεκτεινόμαστε και σε θέματα που αφορούν ευρύτερα στην ξυλοναυπηγική μας ιστορία και παράδοση, αυτό το πολύ μεγάλο κεφάλαιο του θαλασσινού μας πολιτισμού. Ζούμε σε έναν τόπο όπου η θαλασσα αποτέλεσε και αποτελεί βασικό συστατικό της επιβίωσής μας. Για αυτό και στο naftotopos, μέσα από την τέχνη του μοντελισμού, αλλά και με τη δύναμη που αντλούμε από το ενδιαφέρον σας όλα αυτά τα χρόνια, υπηρετούμε και προβάλλουμε αυτή την κληρονομιά υπεύθυνα, τεκμηριωμένα και με το καλύτερο δυνατό τρόπο.

naftotopos

Η σύνδεση του ναυτομοντελισμού με τη διατήρηση της ξυλοναυπηγικής μας παράδοσης. Μία συλλογική προσπάθεια, με στόχο την προβολή αυτού του μεγάλου κεφαλαίου του θαλασσινού πολιτισμού μας, μέσα από το διαδίκτυο.

Search

Στο naftotopos χρησιμοποιούμε cookies

Χρησιμοποιούμε cookies στο site μας. Μερικά από αυτά είναι υποχρεωτικά για τη λειτουργία του ιστότοπου, αλλά και άλλα που μας βοηθούν να βελτιώσουμε τη λειτουργία του καθώς και τη χρήση του από τους επισκέπτες μας. Μπορείτε να αποφασίσετε εσείς εάν επιθυμείτε την αποθήκευσή τους ή όχι. Παρακαλούμε σημειώστε ότι στην περίπτωση που δεν αποδεχθείτε την αποθήκευση cookies, ενδέχεται ορισμένες λειτουργίες του ιστότοπου να μην λειτουργούν πλήρως ή σωστά.

Διαβάστε περισσότερα στην Πολιτική μας για τα Cookies.