«Ταξιάρχης» Σακολέβα με ιστιοφορία Πέννας

«Ταξιάρχης» Σακολέβα με ιστιοφορία Πέννας

 

Χαρακτηριστικά

Όνομα μοντέλου:  ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ
Τύπος γάστρας :  Βαρκαλάς
Τύπος ιστιοφορίας :  Σακολέβα (Πέννα)
   
   
Κλίμακα : 1:30
Μήκος γάστρας : 45,0 cm
Ολικό μήκος : 74,0 cm
Πλάτος : 14,6 cm
Ύψος : 60,0 cm
 

Ο τύπος της γάστρας και ο τόπος φωτογράφησης αυτών των σκαφών κυρίως στην Μυτιλήνη, συμφωνούν με την αναφορά της βιβλιογραφίας «Τα Ελληνικά ιστιοφόρα καϊκια του 20ου αιώνα» (Κ.Δαμιανίδης-Τ.Λεοντίδης), κατά την οποία στο Πλωμάρι της Μυτιλήνης κατασκευάζονταν μέχρι το 1940 ένα «διαφορετικό» είδος σκάφους με γάστρα Βαρκαλά. Αυτός ο Βαρκαλάς είχε καθρέφτη (τάκο) στην πρύμνη τοποθετημένο ψηλότερα από’ ότι σε άλλους βαρκαλάδες, το δε ποδόσταμο της πλώρης ήταν ευθύ και αρκετά κεκλιμένο.

Myt-1

Το σκάφος κατασκευάζονταν σε μεγάλα μεγέθη είχε χρήση εμπορικού και το ονόμαζαν «Σακκολέβα», χωρίς όμως να φέρει την ομώνυμη ιστιοφορία. Το ιδιαίτερο αυτό σκάφος-γάστρα αναφέρεται επίσης και στα απομνημονεύματα του υποναύαρχου, οργανωτής του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και αγωνιστή του 1821 Νικόδημου Κωνσταντίνου, (Υπόμνημα της νήσου Ψαρών 1862 σελ. 73) όπου αναφέρει την «Σακκολέβα» σαν τύπο σκάφους που κτίζονταν στα Ψαρά στα μέσα του 18ου αιώνα.
Παρόμοιο σκάφος με ιστιοφορία σακκολέβας παρουσιάζεται στις καταγραφές του Admiral Paris ( Souvenirs de marine - Grece Sacoleve 1835) σαν Αιγαιοπελαγίτικο ιστιοφόρο.

Συμπεραίνεται λοιπόν ότι το είδος αυτό του σκάφους που κατασκευάζονταν στο Πλωμάρι μέχρι τα μέσα του 20ου αιώνα, θα αποτελούσε ίσως μία εξελικτική παραλλαγή του παλαιοτέρου αυτού τύπου. 

Myt-2

Myt-3

 

Σχετικά ναυπηγικά μοντέλα σκάφους Σακκολέβας διασώζονται ακόμη στο ναυπηγείο του Δ. Γιαμουγιάννη στο Πλωμάρι.

Myt-4

 

 

Το μεγάλο πανί τυλιγμένο στο κατάρτι, είναι συνηθισμένη εικόνα όταν το σκάφος δεν ταξιδεύει. Ακόμη ο μεγάλος πρόβολος με μπομπρέσο, με ένα πλέγμα σχοινιών που συγκρατούν τα μαϊναρισμένα πανιά (φλόκους) ήταν ο συνηθισμένος τρόπος εξαρτισμού σε μεγάλες Πέννες.

 Ο εξαρτισμός και η ιστιοφορία του μοντέλου βασίσθηκε αποκλειστικά στο φωτογραφικό αρχείο του naftotopos.gr.

 

Φωτογραφίες από το μοντέλο

 

Τεκμηρίωση μοντέλου βασισμένη σε παλαιές φωτογραφίες

 

Γιατί «ναυτότοπος»;

Διότι στο «ναυτότοπο» δεν περιοριζόμαστε αποκλειστικά και μόνο στον ξυλοναυπηγικό μοντελισμό, αλλά επεκτεινόμαστε και σε θέματα που αφορούν ευρύτερα στην ξυλοναυπηγική μας ιστορία και παράδοση, αυτό το πολύ μεγάλο κεφάλαιο του θαλασσινού μας πολιτισμού. Ζούμε σε έναν τόπο όπου η θαλασσα αποτέλεσε και αποτελεί βασικό συστατικό της επιβίωσής μας. Για αυτό και στο naftotopos, μέσα από την τέχνη του μοντελισμού, αλλά και με τη δύναμη που αντλούμε από το ενδιαφέρον σας όλα αυτά τα χρόνια, υπηρετούμε και προβάλλουμε αυτή την κληρονομιά υπεύθυνα, τεκμηριωμένα και με το καλύτερο δυνατό τρόπο.

naftotopos

Η σύνδεση του ναυτομοντελισμού με τη διατήρηση της ξυλοναυπηγικής μας παράδοσης. Μία συλλογική προσπάθεια, με στόχο την προβολή αυτού του μεγάλου κεφαλαίου του θαλασσινού πολιτισμού μας, μέσα από το διαδίκτυο.

Search

Στο naftotopos χρησιμοποιούμε cookies

Χρησιμοποιούμε cookies στο site μας. Μερικά από αυτά είναι υποχρεωτικά για τη λειτουργία του ιστότοπου, αλλά και άλλα που μας βοηθούν να βελτιώσουμε τη λειτουργία του καθώς και τη χρήση του από τους επισκέπτες μας. Μπορείτε να αποφασίσετε εσείς εάν επιθυμείτε την αποθήκευσή τους ή όχι. Παρακαλούμε σημειώστε ότι στην περίπτωση που δεν αποδεχθείτε την αποθήκευση cookies, ενδέχεται ορισμένες λειτουργίες του ιστότοπου να μην λειτουργούν πλήρως ή σωστά.

Διαβάστε περισσότερα στην Πολιτική μας για τα Cookies.