Ομοίωμα του παραδοσιακού σκάφους «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ», που ναυπηγήθηκε από τον Νηρέα Μαυρίκο στο ναυπηγείο (ταρσανά) των αδελφών Μαυρίκου στην Σύρα, στα 1952-53 για λογαριασμό του τηνιακού καπτα-Νικόλα Αλοίμονου, στα χέρια του οποίου έμεινε για μια τριετία περίπου. Η ναυπήγηση η οποία διήρκεσε ενάμιση χρόνο περίπου και ολοκληρώθηκε το Φθινόπωρο του 1953, έγινε από τον Νηρέα Μαυρίκο.
Στα έγγραφα του σκάφους αναφέρεται η 20η Οκτωβρίου 1953 ως ημερομηνία της αρχικής αδειοδότησής του, ενώ η πρώτη εγγραφή κίνησης είναι στις 23 Νοεμβρίου 1953 και αφορά μεταφορά ορυκτής νάφθας. Το σκάφος έφερε μηχανή (σεμι-ντήζελ) 30hp και βοηθητική ιστιοφορία. Αργότερα (;) η μηχανή του αντικαταστάθηκε με μια Mercedes 70hp.
Φωτογραφία από την καθέλκυση του σκάφους. (Φθινόπωρο 1953)
Στις 23 Σεπτεμβρίου 1956, το σκάφος μεταβιβάζεται σε κάποιον Τόγια, από την Αίγινα. Μετά από επτά, χρόνια (1963) αποκτά το καΐκι η οικογένεια Νάργου από το Αγκίστρι, η οποία το εκμεταλλεύεται για μια εικοσαετία περίπου. Στις 15 Μαΐου 1985, το σκάφος μεταβιβάζεται στον Γρηγόρη Μαστροπέτρο από τον Πόρο, ο οποίος το μετονομάζει σε «ΜΑΡΘΑ». Σε λιγότερο από δύο χρόνια και συγκεκριμένα στις 2 Ιανουαρίου 1987 το καΐκι αποκτούν ο Γεώργιος Ρωμυλίας και ο Αδριανός Γερακίτης. Τον Ιούλιο του 1989 μεταβιβάζεται στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ του Κώστα Γαλετάκη με έδρα την Νάξο και μετονομάζεται σε «ΟΔΥΣΣΕΙΑ». Σ’ αυτήν την φάση το σκάφος δύο χρόνια μετά (1991) μετατρέπεται σε τουριστικό (αναψυχής). Οι μετασκευές γίνονται στο ναυπηγείο Μαυρίκου, από τον ίδιο τον μάστορα που το έφτιαξε (Νηρέα Μαυρίκο και τον γιό του Μάκη Μαυρίκο) με την συμμετοχή του καραβομαραγκού Νίκου Δαρουκάκη. Οι μετασκευές αφορούν κυρίως το πανοκάραβο και τους χώρους ενδιαίτησης. Στο άνοιγμα του αμπαριού τοποθετούνται τα σπιράγια, πάνω στα παλιά πανιόλα μπαίνουν τα καινούρια και διαμορφώνεται ο χώρος του αμπαριού. Αντικαθίσταται η γέφυρα με νέα καθώς επίσης και η μηχανή με μια Kelvin T6 180hp. Στην θέση του παλιού άλμπουρου μπαίνει νέο, υψηλότερο. Το 1999, το σκάφος αγοράζεται από τον Ξ. Βουδούρογλου, μετατρέπεται σε ιδιωτικό και ξαναπαίρνει το αρχικό του όνομα «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ». Δέκα χρόνια περίπου μετά, αρχές της δεκαετίας 2010, το σκάφος περνά στην ιδιοκτησία του Κωνσταντίνου Νίκα, στα χέρια του οποίου βρίσκεται μέχρι σήμερα, χάρις δε στο μεράκι του οποίου, το σκάφος διατηρείται αξιόπλοο και σε άριστη κατάσταση, συντηρούμενο ανελλιπώς στο ναυπηγείο Τσίκη στο Πέραμα.
Κατασκευαστικά στοιχεία του σκάφους
Σύμφωνα με στοιχεία που μας παραχωρήθηκαν από τον Μάκη Μαυρίκο, οι διαστάσεις τους σκάφους είναι:
- Ολικό μήκος: 16,60m
- Πλάτος στην κουβέρτα: 4,80m
- Ύψος (εσωτερικό): 1,90m
Μελέτη & σχεδιασμός του μοντέλου ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ
Ο σχεδιασμός των ναυπηγικών γραμμών του μοντέλου βασίστηκε σε στοιχεία που μας παραχώρησε ο Μάκης Μαυρίκος, καθώς και στην μοναδική φωτογραφία του σκάφους, κατά την φάση της καθέλκυσής του, την οποία έθεσε στην διάθεσή μας ο γιός του καπτα-Νικόλα Αλοίμονου, Βαγγέλης Αλοίμονος από τον οποίο αντλήσαμε και διάφορες πολύτιμες πληροφορίες που αφορούν στον εξοπλισμό του σκάφους, στα χρώματα κλπ.
Παρά τις όποιες διαφορές (και αντιφάσεις) μεταξύ των ανωτέρω γραπτών και προφορικών στοιχείων, μπορέσαμε τελικώς να σχεδιάσουμε και να κατασκευάσουμε ένα πιστό αντίγραφο σε κλίμακα 1:30 του περάματος ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ, στην αρχική του μορφή μετά την καθέλκυσή του.
Κατασκευαστικά στοιχεία του μοντέλου
Είναι καθ’ ολοκληρία χειροποίητο (from scratch) και συμμετείχε στην 42η πανελλήνια έκθεση μοντελισμού στην Τεχνόπολη, στην οποία βραβεύτηκε με χρυσό μετάλλιο, ως το καλύτερο ελληνικό ναυτικό θέμα, αλλά και το καλύτερο έκθεμα ελληνικής θεματολογίας.
Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν είναι:
- Ξύλα: Σφεντάμι (κελεμπέκι), Αχλαδιά, Οξιά, Φτελιά (καραγάτσι), Κόντρα πλακέ
- Μέταλα: Μπρούτζος, Χαλκός
- Νήματα: Βαμβακερά για την συστροφή των σχοινιών
- Ύφασμα: Βαμβακερό για τα ιστία (πανιά)
- Χρώματα: Ακρυλικά Van Gogh
Χαρακτηριστικά
Όνομα μοντέλου: | ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ |
Τύπος γάστρας : | Πέραμα |
Τύπος ιστιοφορίας : | Mπούμα ή Kότερο με 2 φλόκους |
Κλίμακα : | 1:30 |
Ολικό μήκος : | 55,30 cm (16,60 m) |
Πλάτος : | 16,00 cm (4,80 cm) |
Ύψος : | --,- cm (--,- cm) |
Φωτογραφίες από το μοντέλο
Φωτογραφίες από την κατασκευή
Βιογραφικά στοιχεία κατασκευαστή
Ο Ευάγγελος Α. Κουμαριανός γεννήθηκε στην Τήνο και ζει στην Αθήνα. Αν και ξεκίνησε την ενασχόλησή του με τον ναυτομοντελισμό πολλά χρόνια πριν, οι επαγγελματικές και οικογενειακές του υποχρεώσεις δεν του επέτρεψαν να συνεχίσει, παρά μόνο μετά τη συνταξιοδότησή μου. Η επανεκκίνηση έγινε με ένα κλασσικό αιγαιοπελαγίτικο αλιευτικό τρεχαντήρι (ΑΝΤΩΝΙΟΣ Κ.) με σχέδια του ξυλοναυπηγού Κώστα Χωριανόπουλου. Επιθυμία του είναι να καταφέρει να κατασκευάσει κάποια πιστά ομοιώματα (μοντέλα) ξύλινων σκαφών της «πρόσφατης» περιόδου, σαν αυτά που υπάρχουν, έστω και αμυδρά, αποτυπωμένα στην μνήμη του, και ει δυνατόν να έχουν σχέση με την Τήνο. Το επόμενο μοντέλο είναι του «τηνιακού» περάματος ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ, μήκους 16,6m, το οποίο ναυπηγήθηκε στην Σύρα το 1953 από τον Νηρέα Μαυρίκο για λογαριασμό του τηνιακού καπτα-Νικόλα Αλοίμονου, το οποίο μετασκευασμένο από το 1991 σε σκάφος αναψυχής, πλέει ακόμα. Το ομοίωμα είναι σε κλίμακα 1:30 (μήκους 55 cm). Αυτόν τον καιρό συνεχίζει την κατασκευή του μοντέλου του περάματος ΕΛΕΝΗ Π. σε κλίμακα 1:35, ενός επίσης «τηνιακού» περάματος μιας και πέρασε από τα χέρια του μακαρίτη καπτά-Μιχάλη Παρασκευά, ο οποίος και του έδωσε το όνομα της θυγατέρας του (Ελένης Παρασκευά). Το ΕΛΕΝΗ Π. ήταν ένα μεγάλο πέραμα 22,5m περίπου, το οποίο οι περισσότεροι θα το γνωρίζουν από την μακρά θητεία του (κοντά 30 χρόνων) στον εφοδιασμό της Ύδρας (όπου και λατρεύτηκε) υπό την ιδιοκτησία του καπτά-Παναγιώτη Βλαχόπουλου και μετέπειτα του γιού του καπτα-Δημήτρη.
(email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)